Ponad 216 ml zł na rozwój mobilności w polskich miastach

Orzech

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła wyniki konkursu „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny” w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Celem naboru jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.

Do dofinansowania PARP zarekomendowała 5 projektów na łączną wartość 256 453 157,84 zł, z czego dofinansowanie z FEPW wyniesie 216 223 972,11 zł. Nabór wniosków trwał od 11 kwietnia do 27 czerwca 2024 r. Skierowany był do miast średnich Polski Wschodniej tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz innych miast subregionalnych z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych, z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego). Wśród wnioskodawców znalazły się takie miasta jak: Suwałki, Siedlce, Chełm, Ostrołęka oraz Ostrowiec Świętokrzyski. Wszystkie zgłoszone projekty zostały rekomendowane do dofinansowania. Wsparciem będą objęte projekty z zakresu ekologicznych, zintegrowanych systemów mobilności miejskiej (obejmujących transport miejski i aktywne formy mobilności), przyczyniające się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, hałasu i zwiększenia efektywności przemieszczania się w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Dofinansowanie wyniesie do 85% wartości projektu.

Pełna lista projektów:

Na co zostanie przeznaczone dofinansowanie?

W ramach wsparcia beneficjenci zakupią bezemisyjny tabor autobusowy (pojazdy z napędem elektrycznym). Ponad to przewidziane zostały działania z zakresu budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, a także działania związane z digitalizacją systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.

Działania z zakresu infrastruktury transportu miejskiego obejmują m.in.: zakup stacji ładowania pojazdów elektrycznych, infrastrukturę OZE, linie i pętle autobusowe, wiaty z aktywną informacją pasażerską, zaplecze techniczne do obsługi taboru, infrastruktura punktowa np. przystanki, wysepki, centra przesiadkowe, dworce intermodalne, strefy czystego transportu, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób z niepełnosprawnościami. Jednocześnie, w ramach dofinansowania beneficjenci będą realizować inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego lub komunikacji zbiorowej, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, w szczególności w centrach miast (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, ciągi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, chodniki, sygnalizacja świetlna, azyle dla pieszych, dedykowane pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej).

„Zrównoważona mobilność miejska” to także digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych (np. ITS, wspólne bilety, informacja i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej oraz koncepcji „Mobilność jako usługa”, system parkingowy).

Źródło: PARP