W Krakowie trwają prace związane z rozbudową ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej wraz z torowiskiem, pętlą tramwajową i towarzyszącą infrastrukturą sieci podziemnych. Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Gülermak Sp. z o.o. Wykonawca inwestycji prowadzi już prace związane z położeniem asfaltu po wschodniej części jezdni.
Po zakończeniu tych prac nastąpi przełożenie ruchu z zachodniej części jezdni na jej wschodnia część. Wszystko po to by – w kolejnym etapie – wykonawca mógł przystąpić do przebudowy jezdni, po której odbywał się ruch. W tym etapie – podobnie jak to było dotychczas – wykonawca będzie musiał wykonać prace związane z budową oraz przebudową infrastruktury sieci podziemnych.
Uruchomienie ruchu w obu kierunkach planowane jest na koniec 2025 roku.
Po zakończeniu inwestycji ul. Kocmyrzowska będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zieleńce, chodniki oraz drogi dla rowerzystów. W miejscu starej pętli „Wzgórza Krzesławickie” będzie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. W ten sposób powstanie tam wygodny węzeł przesiadkowy.
Torowisko na pętli ma być gotowe do jesieni, natomiast obsługę autobusów na pętli przewiduje się na koniec roku.
Przypomnijmy, że kontrakt polegający na rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej, modernizacji torowiska, przebudowie i powiększeniu pętli tramwajowej, a także budowie i przebudowie infrastruktury sieci podziemnych realizowany jest na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków na podstawie porozumienia z Gminą Miejską Kraków podpisanego w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Gulermak wynosi 55,72 mln zł.
Ulica Kocmyrzowska zapewnia połączenie pomiędzy już rozbudowaną drogą wojewódzką nr 776 w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, a aktualnie budowaną drogą ekspresową S7, która stanowić będzie fragment czwartej obwodnicy drogowej miasta. Tym samym jest ważnym elementem podstawowego układu drogowego w północno-wschodniej części miasta, istotnym również w sieci drogowej województwa. W związku z tym od wielu lat planowana była jej rozbudowa na odcinku od węzła Grębałów na wschodniej obwodnicy do dwupasmowej drogi wojewódzkiej w miejscowości Prusy.
Po zakończeniu inwestycji, ul. Kocmyrzowska posiadać będzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne zieleńce z planowanymi nasadzeniami drzew i krzewów oraz drogi dla pieszych i rowerzystów. Co niezmiernie ważne, w ramach zadania przebudowana zostanie linia tramwajowa, a w miejscu pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie” powstanie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. Powstanie w ten sposób wygodny węzeł przesiadkowy, którego brakuje w tej części miasta. Ponadto zostanie przebudowana podziemna infrastruktura techniczna, a sieć kanalizacji opadowej zostanie uzupełniona o zbiornik retencyjny.
Warto też dodać, że z uwagi na charakter ul. Kocmyrzowskiej jako elementu drogi wojewódzkiej oraz wspomnianą wcześniej konieczność zapewnienia płynnego połączenia z drogą ekspresową z jednej strony a drogą dwujezdniową z drugiej strony, zgodnie z przepisami „wylotówka” na Proszowice nie może posiadać klasy technicznej niższej niż G – główna. Wiąże się to z koniecznością jej rozbudowy z zachowaniem wysokich parametrów, zapewniających odpowiednie warunki ruchu i komfort podróży.
Przypomnijmy, że na etapie przygotowania inwestycji, w terenie jej oddziaływania sporządzono inwentaryzację zieleni, której zadaniem było wskazanie składu gatunkowego roślinności występującej w rejonie inwestycji wraz z określeniem podstawowego składu gatunkowego, wykazanie występowania gatunków chronionych oraz oszacowanie zakresu wycinek w taki sposób, aby możliwe było np. wstępne ustalenie ilości i formy nasadzeń zamiennych.
Inwentaryzacja została wykonana zgodnie z zasadami opisanymi w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W efekcie zinwentaryzowano 557 drzew. Są to głównie takie gatunki, jak klon, topola, lipa, robinia akacjowa, świerk, sosna, modrzew, drzewa owocowe. Analiza kolizji zieleni wysokiej z projektowaną infrastrukturą (a więc sieciami uzbrojenia, chodnikami, ścieżkami rowerowymi, komponentem torowym i drogowym) wykazała, że łącznie możliwe jest pozostawienie 93 drzew (44 drzewa kwalifikują się do pozostawienia bez wykonywania dodatkowych działań, a 43 drzewa zostały wskazane do pozostawienia przy jednoczesnym ich zabezpieczeniu na czas prowadzenia robót budowlanych). Dodatkowo sześć drzew znajdujących się na odcinku ulicy pomiędzy ul. Poległych w Krzesławicach a ul. Jarzębiny po analizach wykonanych przez wykonawcę i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zostało zakwalifikowanych do przesadzenia. Zostało to wykonane w kwietniu 2022 r. Ponadto na etapie projektowania zdecydowano również o zachowaniu niezwykle okazałego i cennego dębu szypułkowego przy skrzyżowaniu z ul. Poległych w Krzesławicach. W związku z tym konieczne było dostosowanie geometrii i rozwiązania wysokościowego całego skrzyżowania do cennego okazu dębu. Ostatecznie usuniętych będzie nie więcej niż 464 sztuk drzew.
Warto podkreślić, że mimo iż w decyzji środowiskowej dla tej inwestycji nie było zapisów o nasadzeniach kompensacyjnych, będą one wykonywane w ramach realizacji zadania, na końcowym etapie, zgodnie z uchwałą nr XXXIV/886/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 stycznia 2020 r. w sprawie ochrony drzew na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Oznacza to, że suma obwodów drzew nasadzanych będzie nie mniejsza niż suma obwodów drzew usuwanych. W efekcie ze wstępnych obliczeń wynika, że nasadzonych może zostać nawet 2,6 tys. drzew. Założenie jest takie, by największa ich liczba została nasadzona w rejonie realizowanej inwestycji, a także by nasadzenia kompensacyjne zrównoważyły liczbę roślin planowanych do usunięcia.
Źródło: UM Kraków
Zdjęcie główne w artykule: youtube.com/@zarzadinwestycjimiejskichw2364