W Polsce może powstać fabryka samochodów elektrycznych. Nie, nie żadnej chińskiej czy innej zagranicznej firmy ale naszej polskiej. I nie, nie są to mrzonki. eVANpl to konstrukcja nagrodzona w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na projekt polskiego lekkiego elektrycznego auta dostawczego o ładowności 1 tony. Jej twórcom udało się nie tylko się zaprojektować taki pojazd od postaw, ale również zbudować kilka prototypów, które są obecnie homologowane. W projekt zaangażowani są poważni ludzie i kapitał.
Zaangażowanie w projekt Adaptive Motors Poland obejmuje kluczowe podmioty inwestycyjne, w tym Innovation AG (reprezentowane przez Alberta i Piotra Gryszczuków), Solter Capital (fundusz z 1,8 mld zł zainwestowanymi w polski przemysł), Neo Investments (kontrolowany przez Piotra Beaupre, aktywny w sektorach odnawialnych źródeł energii, biogazu i usług) oraz Ralf Huep, inwestor z wieloletnim doświadczeniem w globalnych funduszach inwestycyjnych.
Szczególne znaczenie w strukturze przedsięwzięcia ma udział Innovation AG, polskiej firmy ze Zgorzelca (woj. dolnośląskie), odpowiedzialnej za opracowanie polskiego elektrycznego samochodu dostawczego eVANpl.
Projekt eVANpl został wyróżniony w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na zaprojektowanie krajowego elektrycznego pojazdu dostawczego o ładowności jednej tony. Jego autorzy nie tylko opracowali konstrukcję od podstaw, lecz również zbudowali kilka prototypów, które obecnie przechodzą proces homologacji.
Doskonały zasięg samochodu
W ramach oceny konkursowej NCBR pojazd uzyskał 98 punktów na 100 możliwych, co świadczy o jego innowacyjności i wysokim stopniu dopracowania technicznego. W testach hamownianych, przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg, prototyp osiągnął zasięg 343,3 km, przewyższając wymagania konkursowe określone na poziomie 250 km. Ponadto, w warunkach testów drogowych, prowadzonych na terenie górzystego Dolnego Śląska, pojazd osiągnął zasięg do 400 km, co stanowi wyjątkowe osiągnięcie w segmencie samochodów dostawczych.
Autorska platforma technologiczna
Najistotniejszym dokonaniem zespołu nie jest jedynie stworzenie funkcjonalnego pojazdu, ale opracowanie autorskiej platformy technologicznej EAGLE przeznaczonej do elektrycznych pojazdów dostawczych. Platforma ta, zaprojektowana w całości przez polskich inżynierów, obejmuje skalowalną konstrukcję, układy hamulcowe, napędowe oraz kierownicze. Istotnym aspektem projektu jest fakt, że kluczowe podzespoły – w tym zwrotnice czy wahacze – zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce, a nie pozyskane od zewnętrznych dostawców.
Platforma EAGLE charakteryzuje się wysoką modularnością, umożliwiającą jej adaptację do szerokiego zakresu zastosowań, w tym pojazdów komunalnych, kurierskich, ambulansów, kamperów oraz mobilnych centrów wsparcia dla służb ratowniczych. Fundamentalną zaletą rozwiązania jest możliwość elastycznego dostosowania pojazdu do specyfiki operacyjnej odbiorcy, przy zachowaniu integralności technologicznej.
Gdzie powstanie fabryka?
Adaptive Motors Poland planuje utworzenie zakładu produkcyjnego swoich elektrycznych pojazdów dostawczych na terenie Strefy Kleszczów 5.0 w najbogatszej gminie w Polsce - gminie Kleszczów (powiat bełchatowski, w województwie łódzkim) – nowego obszaru przemysłowego o kluczowym znaczeniu dla rozwoju nowoczesnych technologii w Polsce. Lokalizacja ta oferuje dostęp do w pełni uzbrojonych terenów, niskoemisyjnych źródeł energii oraz nowoczesnej infrastruktury logistycznej.
Projekt eVANpl to nie tylko innowacyjny pojazd, lecz kompleksowy system integrujący elektromobilność, automatyzację i efektywność energetyczną. Już na obecnym etapie spełnia rygorystyczne normy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa, interoperacyjności oraz ochrony środowiska. Budowa zakładu w Kleszczowie stanowi strategiczny krok, łączący dostęp do nowoczesnej infrastruktury, wykwalifikowanej kadry oraz koncepcji przemysłu 5.0.
Inwestycja wpisuje się w strategiczne założenia Strefy Kleszczów 5.0, uwzględniając innowacyjność, współpracę z sektorem naukowym oraz rozwój technologii przyszłości. Planowana fabryka nie tylko wygeneruje nowe miejsca pracy, lecz również przyczyni się do rozwoju kompetencji w zakresie elektromobilności, automatyzacji oraz przemysłu podwójnego zastosowania.
Władze gminne podjęły uchwałę umożliwiającą zakup przez Adaptive Motors Poland terenu inwestycyjnego o powierzchni blisko 19 hektarów.
Fabryka w systemie modułowym
Zgodnie z deklaracjami Tomasza Drzała z Adaptive Motors Poland, wybrany obszar umożliwia realizację projektu budowy fabryki w systemie modułowym. W pierwszym etapie zakład przewiduje produkcję do 1500 pojazdów rocznie, przy założeniu prowadzenia działalności w trybie jednozmianowym.
Kolejne fazy rozwoju obejmują stopniową rozbudowę infrastruktury oraz – w przypadku wzrostu zapotrzebowania – wdrożenie trzyzmianowego systemu pracy, co pozwoli na zwiększenie produkcji do poziomu ponad 4500 elektrycznych samochodów dostawczych rocznie, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów.
Całkowita powierzchnia zakładu wynosi ponad 18 600 metrów kwadratowych, w tym:
• hala produkcyjna – 10 500 mkw.,
• magazyn – 5 000 mkw.,
• część biurowa i zaplecze – 2 200 mkw.
Na tym etapie inwestor nie składa konkretnych deklaracji co do łącznej wartości tej inwestycji czy ilości miejsc pracy.
Będzie duże, unijne dofinansowanie inwestycji?
26 maja rozpoczął się proces ubiegania się o unijne dofinansowanie w ramach programu "Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej", finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Budżet tego programu wynosi 4,78 mld zł.
Nabór wniosków w ramach programu "Wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej" trwa do 4 lipca br. Procedura aplikacyjna wymaga przygotowania obszernej dokumentacji, obejmującej szczegółowe analizy techniczne i ekonomiczne. Środki finansowe będą przyznawane na podstawie konkursu, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zobowiązał się do oceny zgłoszonych projektów w terminie trzech miesięcy.
Na wsparcie z tego funduszu liczą zarówno Adaptive Motors Poland, jak i państwowa spółka ElectroMobility Poland, która – po rezygnacji z planu stworzenia polskiej marki samochodów elektrycznych Izera – koncentruje się na rozwoju "europejskiej marki pojazdów elektrycznych" oraz budowie "HUB-u elektromobilności" w Jaworznie.
Adaptive Motors Poland będzie ubiegać się o 400 mln zł z KPO. Firma ta, w przeciwieństwie do państwowej spółki ElectroMobility Poland, może się pochwalić posiadaniem własnej technologii oraz gotowymi, jeżdżącymi pojazdami elektrycznymi
Będziemy uważnie się przyglądali całej sprawie. Liczymy, że w końcu Polska doczeka się swojego samochodu elektrycznego.
Wizualizacja główna w artykule: youtube.com/@innovationag3567