Przetargi planowane przez GDDKiA do ogłoszenia w 2024 r. [LISTA]

Orzech

Blisko 215 km wyniesie łączna długość odcinków dróg, na jakie w 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza ogłosić przetargi. Na nowy rok przejdzie też pięć odcinków obwodnic o łącznej długości ok. 17 km, na które przetargi GDDKiA planowała ogłosić w 2023 r., lecz nie uzyskała na nie finansowania. Przy zakończeniu trwających procedur środowiskowych i prac przygotowawczych będzie można ogłosić przetargi na kolejne ponad 140 km dróg. Przypomnijmy, że obecnie w przetargu mamy 43 zadania o łącznej długości ponad 507 km.

W 2023 roku GDDKiA podpisała 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km i wartości około 8,6 mld zł. To mniej niż w latach ubiegłych, kiedy to zawartych zostało 46 umów w 2021 i 24 umowy w 2022 roku. Trzeba mieć jednak na uwadze to o czym wspomniano powyżej, czyli jak duża liczba postępowań pozostaje w toku.

Obecnie w toku siedem przetargów prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, ogłoszonych jeszcze w 2022 r. Są to przetargi na dwa tunelowe odcinki S19 (Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz) dwa odcinki S16 (Olsztyn Wschód – Barczewo i Barczewo – Biskupiec) oraz trzy odcinki S17 (Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica i Izbica – Zamość Sitaniec).

Przedłużająca się procedura przetargowa to wynik m.in. długotrwałej bardzo wnikliwej oceny składanych ofert, to także organizacja spotkań przedofertowych z wykonawcami, których celem było przedstawienie wykonawcom specyfiki zadania, konieczność zmian dokumentacji przetargowej wynikająca ze zmiany przepisów technicznych, to również duża liczba wniosków wykonawców o wydłużenie terminów składania ofert.

To także efekt bardzo częstego korzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej. Warto wskazać że w przypadku przetargów dla największych zadań inwestycyjnych liczba odwołań w tym i poprzednim roku to ok. 40 a w roku 2021 nawet ok. 60.

Poza odwołaniami do Krajowej Izby Odwoławczej, stronom przysługują także skargi do sądu. Taka sytuacja ma np. miejsce w toczącym się postępowaniu na S16 odc. Olsztyn Wschód – Barczewo. Postępowanie ogłoszone było przeszło rok temu, a w wyniku różnych czynności i okoliczności dopiero w połowie stycznia przyszłego roku planowana jest rozprawa przed sądem w wyniku skarg wniesionych zarówno przez GDDKiA jak i jednego z wykonawców.

Widać zatem jak okoliczności niezależne od GDDKiA wpływają na wydłużenie się procedur przetargowych które zamiast planowanych ramowo 7 miesięcy, trwają średnio 9 miesięcy, ale skrajnie dochodzą nawet do kilkunastu miesięcy. Przykładem są tu przetargi na budowę obwodnicy Zabierzowa (proces odwoławczy tj. kolejne odwołania do KIO i skargi do sądu trwający ponad 7 miesięcy) oraz na budowę S10 odc. Toruń Zachód – Toruń Południe (odwołania do KIO po wyborze i trzy wybory oferty najkorzystniejszej, od stycznia do listopada 2022, także po uchyleniu się jednego z wykonawców od zawarcia umowy).

GDDKiA uzupełnia sieć drogowych połączeń

Wśród pozostałych odcinków dróg, na które obecnie trwają postępowania przetargowe GDDKiA ma długie fragmenty tras. To między innymi S10 od Szczecina do Piły, odcinki S11 w woj. wielkopolskim, S12 w woj. mazowieckim, S16 w woj. podlaskim oraz S19 na Podlasiu.

W 2024 r. GDDKiA ogłosi przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń. Ten odcinek zapewni także dojazd do Terminala Samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią.

Funkcjonująca obecnie obwodnica Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10 zyska drugą jezdnię. Budując dwa odcinki dróg krajowych nr 41 i 91 na wysokości Radomska ułatwimy dojazd do autostrady A1 i wyprowadzimy ruch tranzytowy z tego miasta. Z kolei w Wielkopolsce rozpocznie się przebudowa DK25 pomiędzy autostradą A2 i drogą ekspresową S11. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km DK25. Przypomnijmy, że GDDKiA jest w trakcie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kalisza.

W ramach realizacji Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA planuje w 2024 roku ogłosić przetargi na 14 takich inwestycji o łącznej długości ponad 122 km. Najdłuższe z nich to obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Ostrołęki, Brzostka i Kołaczyc (ta ostatnia połączy się z obwodnicą Jasła).

W 2023 r. GDDKiA planowała ogłosić także przetargi na pięć inwestycji o łącznej długości blisko 17 km. Nie uzyskała jednak finansowania i przetargi planuje ogłosić w 2024 r. To II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnice: Srocka, Pilzna, Pradeł i Kołbaskowa.

Po zakończeniu procedur środowiskowych i prac przygotowawczych GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg na kolejne inwestycje. Wśród takich warunkowych odcinków jest przedłużenie istniejącej S11 o kolejne kilometry. W północnej części kraju to fragment od końca obwodnicy Szczecinka do Piły oraz połączenie obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.

Kolejnym warunkowym odcinkiem jest pierwszy fragment Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, od Kołbaskowa do Polic, a listę uzupełniają trzy inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic.

Poniżej pełna lista ciągów dróg, na które jesteśmy gotowi ogłaszać postępowania przetargowe w 2024 roku:

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (92,2 km):

- A2 Biała Podlaska – Dobryń

- S10 obwodnica Wyrzyska (dobudowa II jezdni)

- DK25 Konin – Kokanin

- DK25 Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski

- DK42/91 obwodnica Radomska

przetargi planowane warunkowo:

- S6 Kołbaskowo – Police

- S11 Szczecinek – Piła

- S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (122,5 km):

- DK9 obwodnica Skaryszewa

- DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki

- DK15 obwodnica Milicza

- DK20 obwodnica Złocieńca

- DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego

- DK22 obwodnica Dobiegniewa

- DK24 obwodnica Kamionnej

- DK24 obwodnica Przytocznej

- DK25 obwodnica Międzyborza

- DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą

- DK49 obwodnica Nowego Targu

- DK53 obwodnica Ostrołęki

- DK73 obwodnica Brzostka i Kołaczyc

- DK73 obwodnica Jasła

przetargi planowane warunkowo:

- DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniowych

- DK79 obwodnica Zwolenia

- DK94 obwodnica Legnicy

Przetargi, które GDDKiA miała ogłosić w 2023 r., ale nie otrzymała finansowania na ich realizację. Do ogłoszenia w 2024 r. (17 km):

W ramach RPBDK:

- DK13 II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia (Siadło Górne – Szczecin Zachód)

W ramach PB100:

- DK12/91 obwodnica Srocka

- DK13 obwodnica Kołbaskowa

- DK73 obwodnica Pilzna

- DK78 obwodnica Pradeł

W ramach realizowanego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej GDDKiA planuje ogłosić postępowania przetargowe na 150 zdań na roboty, zarówno w formule Buduj, jak i Projektuj i buduj. Będą to m.in. budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy doświetlenia przejść dla pieszych.

Stabilność i przewidywalność

Swoje plany przetargowe GDDKiA przedstawiła w połowie grudnia podczas spotkania z branżą, aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Zarządy firm będą wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach GDDKiA. Ta przewidywalność i transparentność wpływają na stabilność branży budowlanej.

GDDKiA apeluje o rzetelną wycenę prac

Podczas organizowanych cyklicznie spotkań z przedstawicielami branży wykonawczej, GDDKiA zawsze apeluje o profesjonalną wycenę składanych ofert. Również pod kątem aktualnych kosztów robót i materiałów oraz dostępności na rynku niezbędnych kadr oraz sprzętu. Należy pamiętać, że nie zawsze wygrywa najtańsza oferta, a rzetelna wycena robót pozwoli na skuteczną i terminową realizację prac w przyszłości.

Źródło: GDDKiA