186 hektarów nowego lądu, blisko 3 km nowego nabrzeża z falochronem, tor podejściowy oraz basen portowy o głębokości 17 metrów, a przede wszystkim Głębokowodny Terminal Kontenerowy z nabrzeżem o długości 1,3 km oraz zdolnością przeładunkową 2 mln TEU rocznie - oto założenia Przylądku Pomerania, nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu i jednej z największych inwestycji na Bałtyku.
• W Świnoujściu powstanie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii polskich portów. Przylądek Pomerania – nowy port zewnętrzny z terminalem kontenerowym – ma kosztować ponad 10 miliardów złotych i stworzyć 186 hektarów nowego lądu wysuniętego w morze
• Realizacja tego wielkiego, strategicznego projektu dla polskiej gospodarki morskiej ma zakończyć się do 2029 roku
• Nowy port będzie znacznie większy niż planowano i zostanie wybudowany tylko przez polskie podmioty
— Opracowaliśmy od podstaw nową koncepcję rozwoju portu w Świnoujściu, bo poprzednia była wadliwa, nie miała zagwarantowanego finansowania, a jej realizacja była opóźniona. Zbudujemy Przylądek Pomerania, najbardziej ambitny projekt w 75-letniej historii Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji na Bałtyku. Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie główną, ale nie jedyną częścią tego ogromnego projektu. Do portu będą wpływać największe kontenerowce świata, zapewniając Polsce przez dziesięciolecia wpływy do budżetu. Dzięki tej inwestycji wzmocni się bezpieczeństwo naszego kraju i obecność Polski na morzu — powiedział Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny w resorcie za gospodarkę morską.
Przylądek Pomerania stanie się hubem przeładunkowym obsługującym zarówno międzynarodowe relacje międzykontynentalne, jak i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i Węgier.
Terminal będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania
Znacząco zwiększy to zdolności logistyczne i obronne kraju. Terminal powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Terminal będzie zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów.
Koszt budowy zakresu, za który odpowiada ZMPSiŚ, to ok 1,5 mld złotych.
W budżecie państwa jest też ponad 7 mld złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do portu, nowego basenu portowego oraz infrastruktury lądowej zasilającej port, węzłów drogowych oraz kolejowych.
Nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku
Zastosowane zostaną zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Ponadto na obszarze ponad 47 ha zostanie wybudowany nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe o dł. ponad 3 km. Na samym terminalu powstanie bocznica kolejowa. Do terminala będzie prowadził układ drogowy o długości 2 km. Powstanie infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna oraz budynki dla straży granicznej, celnej i służb sanitarnych.
Projekt terminala został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa – m.in. „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła globalnych łańcuchów dostaw i stworzenie alternatywnego „zachodniego korytarza” transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Kompleksowe podejście i wizja przyszłości
Wiceminister Marchewka zaznaczył, że projekt traktowany jest jako strategiczny dla polskiej gospodarki: – „W ostatnich miesiącach uzyskaliśmy decyzję lokalizacyjną i środowiskową, inwestujemy w kolej. Patrzymy na to kompleksowo, ale potrzebujemy odważnych wizji.” – cytowany przez PAP.
Pozostałe 116 hektarów nowego lądu powstanie z urobku pogłębiania torów wodnych i będzie dostępne pod przyszłe inwestycje portowe i logistyczne.
– „Terminal kontenerowy to cel numer jeden. Planujemy jeszcze w tym roku odebrać pozwolenie na budowę tej inwestycji. W ostatnich miesiącach wykonaliśmy szereg prac, które doprowadziły do tego, że mamy decyzję lokalizacyjną, decyzję środowiskową, inwestujemy w kolej. Patrzymy na to kompleksowo, ale potrzebujemy odważnych wizji" – mówił Marchewka.
Pozostały obszar poza planowanym terminalem kontenerowym ma powstać z urobku pozyskanego podczas pogłębiania torów wodnych do Szczecina i Świnoujścia, w tym z budowy nowego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m.
Nie ma jeszcze koncepcji na zagospodarowanie tego terenu – opracowana zostanie w przyszłości. Prace nad Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym mają zakończyć się do 2029-2030 roku, a urobek zdeponowany w ten sposób będzie się stabilizował, stanowiąc po czasie ląd dostępny dla nowych inwestycji.
Świnoujście na globalnej mapie handlu
Przylądek Pomerania ma szansę stać się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku. Dzięki nowej infrastrukturze Polska zyska nie tylko nowoczesny port, ale także przestrzeń do rozwoju handlu morskiego, logistyki i przemysłu portowego.
– „Traktujemy rozbudowę portu w Świnoujściu jako priorytetową dla polskiej gospodarki" – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Realizacja projektu Przylądek Pomerania jest powiązana z innymi inwestycjami w Świnoujściu i Szczecinie
Pośród najważniejszych Arkadiusz Marchewka wymienia m.in. poszerzenie Kanału Polickiego oraz toru podejściowego w Świnoujściu, aby możliwe było bezpieczne mijanie się statków. Realizacja obu działań planowana jest na 2026 rok.
Artykuł powstał w oparciu o materiał PAP i informacje Ministerstwa Infrastruktury.