Pociągi towarowe przyśpieszyły. PLK SA podniosły parametry dla składów cargo na prawie 1 500 toro-kilometrów linii. Dzięki temu ładunki mogą być sprawniej dowożone do polskich portów oraz na linii wschód - zachód.
Konsekwentnie realizowane procesy inwestycyjny i utrzymaniowy wpływają korzystnie na ruch pasażerski i towarowy. Wyższe parametry eksploatacyjne (prędkość, dopuszczalne naciski, skrajnia taboru) na sieci kolejowej są szczególnie istotne dla przewoźników cargo, bowiem realizacja tych połączeń jest bardziej wymagająca.
Wraz z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu ubiegłego roku, Polskie Linie Kolejowe S.A. podniosły parametry eksploatacyjne dla pociągów towarowych na prawie 1 500 toro-kilometrów linii. Sprawniej mogą być przewożone ładunki na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem. Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków.
W 2024 roku pociągi towarowe na sieci PLK SA osiągnęły średnią prędkość handlową (wynikającą z opracowanych rozkładów jazdy) wynoszącą 34 km/h, co stanowi wzrost aż o 2 km/h w stosunku do roku 2023. Natomiast same pociągi intermodalne osiągnęły średnią prędkość handlową na poziomie 41 km/h.
– Na średnią prędkość pociągów towarowych mają wpływ parametry eksploatacyjne toru danej linii kolejowej. Podniesienie średniej prędkości o 1 km/h to duże wyzwanie, osiągalne dzięki skutecznej realizacji inwestycji i prac utrzymaniowych. Kolejne istotne zadania, w tym te na linii Skierniewice – Łuków czy Ełk – Białystok, zaowocują usprawnieniem ruchu towarowego i przyczynią się do ponownego wzrostu średniej prędkości handlowej dla cargo – powiedział Krzysztof Waszkiewicz, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.
Źródło: PKP PLK S.A.