Rusza remont najstarszego, 9-kilometrowego, betonowego odcinka drogi ekspresowej S8

Orzech

Od wtorku 15 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna prace związane z remontem najstarszego, 9-kilometrowego, betonowego odcinka drogi ekspresowej S8 w kierunku Warszawy, między Polichnem i Studziankami (woj. łódzkie). Rozebrana zostanie stara, betonowa nawierzchnia o grubości 28 cm i zastąpi ją nawierzchnia bitumiczna wzmocniona specjalną siatką.

Zmiana technologii nawierzchni wynika z przyczyn praktycznych. Remont zostanie wykonany szybciej i będzie mógł być realizowany etapami. Zwieńczeniem robót będzie odtworzenie oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej. Wykonawcą remontu jest firma Strabag, a jego koszt to 37,1 mln zł.

GDDKiA przewiduje, że prace zajmą około czterech miesięcy. W trakcie ich realizacji ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, w układzie 1+1 (po jednym pasie w każdym kierunku), przy ograniczeniu do 80 km/h.

W czasie prowadzonych robót przewiduje się możliwość zamykania łącznic węzłów, które znajdą się na trasie prowadzonego remontu. Utrzymana ma być jednak dostępność do przydrożnej infrastruktury, takiej jak stacje paliw czy hotele. Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.

Kolejne etapy

Należy podkreślić, że remont 9 km trasy jest to tzw. zamówienie podstawowe. Przetarg obejmuje jednak możliwość remontu kolejnych 3 km jako rozszerzenie zamówienia podstawowego. Finalnie wyremontujemy więc odcinek o długości 12 km.

Nieco historii

Remontowany fragment S8 jest to tzw. odcinek doświadczalny, wykonany ponad 20 lat temu w celu sprawdzenia, jak technologia betonu cementowego sprawdzi się w warunkach pogodowych panujących w naszym kraju. Zgodnie z ówczesnymi założeniami trwałość remontowanej nawierzchni szacowana była na 20 lat i te założenia się sprawdziły.

Źródło: GDDKiA