W stolicy województwa podkarpackiego Rzeszowie, zakończyła się kolejna duża i ważna inwestycja. Budimex zakończył realizację kontraktu na budowę parkingu podziemnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Nowoczesny hub komunikacyjny będzie integrować miejski transport autobusowy i kolejowy z samochodowym. Wartość realizacji wykonanej w formule "Projektuj i Buduj" to blisko 66 mln zł brutto.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to jedna z największych inwestycji w stolicy woj. podkarpackiego. W ramach zawartej w 2021 r. umowy, Budimex wykonał m.in. jednokondygnacyjny garaż podziemny o powierzchni blisko 4 tys. mkw. i kubaturze 19 tys. m3. Obiekt typu Kiss&Ride to 110 miejsc parkingowych, z czego 15 zostało przeznaczonych dla taksówek.
Garaż, posiadający wiatę rowerową, został połączony z pobliskim dworcem kolejowym tworząc nowoczesny i bezpieczny dla przemieszczających się podróżnych hub komunikacyjny. Obiekt wyposażony jest w wychodzące na ulicę jednokierunkowe rampy przeznaczone dla pojazdów, zaś dla ruchu pieszego wybudowano trzy klatki schodowe oraz windy dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Na dachu parkingu zlokalizowano instalację fotowoltaiczną w postaci 192 bezramkowych modułów fotowoltaicznych o mocy 50 kWp.
– Dzięki swojej atrakcyjnej formie, Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne będzie stanowić nowoczesną wizytówkę miasta, a od strony praktycznej ułatwi mieszkańcom dostęp do wielu środków lokomocji. Realizacja tej, znajdującej się w samym centrum Rzeszowa inwestycji, była niewątpliwym wyzwaniem z racji skali, ale też znaczenia dla lokalnej społeczności. Finalny efekt czyni jednak RCK pełnowymiarowym i nowoczesnym hubem komunikacyjnym – informuje Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex S.A.
– Newralgiczne położenie inwestycji sprawiło, że podjęliśmy starania by prowadzić prace w jak największym możliwym stopniu przy utrzymaniu czynnego ruchu drogowego i drożności tego odcinka, tak by realizacja pozwalała funkcjonować mieszkańcom. Dodatkowo, roboty realizowane były w strefie ochrony konserwatorskiej, wobec czego prowadziliśmy stały monitoring wpływu inwestycji na sąsiednią zabudowę wykorzystując nowoczesną technologię skaningu laserowego – dodaje Jakub Nagraba.
Zakres prac generalnego wykonawcy objął także przebudowę pieszych oraz drogowych ciągów komunikacyjnych (w tym ronda), przystanków oraz wiat autobusowych oraz elementów związanych z budową Inteligentnego Systemu Monitoringu Wizyjnego i Systemu Parkingowego. Przeprowadzono także prace modernizacyjne Dworca Głównego, w tym zmianę funkcji niektórych pomieszczeń budynku, oraz remontowe, a także konstrukcyjne wewnątrz budynku.