S52 Beskidzka Droga Integracyjna - wybory wykonawców idą jak burza!

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozstrzygnęła dwa kolejne przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Chodzi o odcinki Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Wschód - Głogoczów. Przetargi wygrały odpowiednio firmy Promost Consulting z Rzeszowa oraz Lafrenz Polska z Poznania.

• Oba przetargi były prowadzone równolegle. Ogłoszone zostały w połowie kwietnia, a 22 maja poznaliśmy oferty

• Co ciekawe, do obu przetargów zgłosiło się po 13 oferentów

• Po otwarciu ofert okazało się, że są to dokładnie te same firmy. Wybór wykonawców dla obu odcinków także nastąpił tego samego dnia - 8 sierpnia

Wybór wykonawców

Zaproponowana przez Promost Consulting kwota dla odcinka Bulowice – Chocznia (11,5 km), czyli nieco ponad 23 mln zł, plasowała ją na piątym miejscu pod względem wysokości ceny. Jednak o wyborze zadecydowały maksymalne noty za pozostałe kryteria, w tym doświadczenie projektanta drogowego czy zespół środowiskowy. Jednocześnie trzy oferty zostały odrzucone.

Również w przypadku odcinka Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) zaoferowana przez Lafrenz Polska w przetargu kwota, blisko 30 mln zł, nie była najniższa spośród wszystkich otrzymanych. Niemniej jednak przy ocenie wszystkich kryteriów, uwzględniającej zarówno czynniki finansowe (cena), jak i jakościowe (doświadczenie czy organizacja magazynu), oferta ta zdobyła najwięcej punktów.

Dalsze kroki

Jeśli nie będzie odwołań od wyboru najkorzystniejszych ofert, za kilka tygodni podpiszemy umowy z wykonawcami. Ich przedmiotem będą m.in.:

opracowanie materiałów środowiskowych,

opracowanie szczegółowej dokumentacji określającej warunki podłoża gruntowego,

wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),

opracowanie projektu wykonawczego,

opracowanie projektu docelowej organizacji ruchu.

Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI GDDKiA planuje złożyć w 2027 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:

Znaczenie badań geologicznych dla projektowania

Dlaczego wcześniejsze przeprowadzenie badań geologicznych jest tak ważne? Zanim przygotujemy i zaakceptujemy projekt budowlany, musimy dokładnie sprawdzić podłoże pod przyszłą drogę. Potrzebujemy precyzyjnie ocenić wiele parametrów, w tym nośność i opór gruntu. Te czynniki wskazują, które z dostępnych rozwiązań konstrukcyjnych będą miały zastosowanie w przyszłym projekcie budowlanym, a które nie.

Jest to szczególnie istotne przy budowie estakad, które muszą być stabilnie osadzone w gruncie. Przykładowo, przygotowując budowę w terenie osuwiskowym, sprawdzamy, jak głęboko sięga dane osuwisko. Dzięki temu wiemy, jak długie powinny być pale, które będą stabilizować konstrukcję. Wszystkich tych niezbędnych informacji dostarczają nam właśnie badania geologiczne.

W trakcie prac przeprowadzamy szereg badań i analiz, w szczególności będą to odwierty z pobraniem próbek oraz sondowania. Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m, ale zdarzają się odwierty o głębokości nawet 30 m.

Pozostałe kroki milowe projektu S52 BDI

Pod koniec czerwca podpisaliśmy umowę na badania geologiczne i projekt budowalny z firmą Voessing dla pierwszego odcinka BDI, od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km). Z kolei 5 sierpnia ruszyły badania geologiczne w terenie - wykonano pierwsze odwierty i pobrano próbki podłoża do dalszych analiz.

Pod koniec kwietnia wybraliśmy wykonawcę prac na odcinku od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Od naszego wyboru wpłynęło jednak odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą (KIO). W wyniku odwołania wybrany został nowy wykonawca, firma INKO. Od tego wyniku odwołali się z kolei inni uczestnicy postępowania i ponownie czekamy na rozstrzygnięcie KIO. czekamy na rozstrzygnięcie KIO.

Beskidzka Droga Integracyjna w pigułce

BDI to ponad 60-kilometrowa droga ekspresowa (S52), która połączy Bielsko-Białą z leżącym przy zakopiance Głogoczowem. Droga zostanie poprowadzona w nowym śladzie, w pobliżu miejscowości leżących wzdłuż obecnej DK52. Zostaną włączone do nowej drogi ekspresowej 12 węzłami (Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina).

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Natomiast w grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.

Dobowy ruch pojazdów na drodze krajowej nr 52 wynosi, w zależności od odcinka, 13-20 tys. pojazdów. Ruch ze Śląska w kierunku Krakowa i dalej na południe w kierunku Zakopanego jest jednym z najbardziej intensywnych w kraju. Dlatego pierwsze plany powstania BDI pojawiły się już blisko 20 lat temu. BDI będziemy budować w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a całkowity koszt tej inwestycji to ponad 8 mld zł.

Źródło: GDDKiA