Kolejna inwestycja w aglomeracji wrocławskiej. Firma Schavemaker Invest Sp. z o.o. (należąca do holenderskiej firmy Schavemaker) realizuje budowę terminala przeładunkowego w Mietkowie (powiat wrocławski) przy swojej istniejącej i działającej bocznicy kolejowej o długości torów około 6 km z ważnym świadectwem bezpieczeństwa z bezpośrednim wjazdem na tory szlakowe, bez konieczności wtaczaniu pociągów ze stacji kolejowej.
• Nowy terminal będzie zlokalizowany zaledwie 15 kilometrów od istniejącego terminala spółki w Kątach Wrocławskich, co umożliwi efektywne funkcjonalne połączenie obu obiektów tak aby mogły się wspomagać i świadczyć usługi komplementarne.
• Inwestycja w Mietkowie strategicznie wpisuje się w Europejską strategię rozwoju infrastruktury logistycznej i samego Dolnego Śląska, wzmacniając pozycję regionu jako kluczowego węzła transportowego w Polsce i w Europie.
• Terminal w Mietkowie stanowić będzie element korytarza Bałtyk-Adriatyk i Bałtyk – Morze Północne, który przechodzi przez Wrocław aż do Ukrainy.
Dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa, w tym m.in. terminale intermodalne stanowią istotny czynnik lokalizacyjny dla zakładów produkcyjnych. Jest ona również ważnym czynnikiem wpływającym na lokalizację nowych centrów logistycznych, których przedmiotem działalności jest magazynowanie i międzynarodowa dystrybucja towarów. Prognozuje się, że realizacja zaplanowanej inwestycji wpłynie korzystnie na rozwój społeczno-gospodarczy tego obszaru.
Terminal będzie obiektem dual-use (podwójnego zastosowania) co w praktyce oznacza, że oprócz jego komercyjnego użycia, może również pełnić funkcje military mobility. Ponad 6 kilometrów torów bocznicowych daje bardzo dużą elastyczność co do długości pociągów, które mogą być w tej lokalizacji obsługiwane.
Spółka Schavemaker Invest w dniu 11 marca 2025 roku podpisała pierwszą umowę na realizację projektu i budowy terminala w Mietkowie na kwotę brutto 14.514.000,00 PLN. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia został oszacowany na 43.692.060 PLN brutto.
– Projekt ten został pozytywnie oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przyznano mu publiczne dofinansowanie UE do realizacji w Krajowym Programie Odbudowy w wysokości 12.894.510,66 PLN z czego jesteśmy bardzo dumni i co jest dowodem na to, że ta inwestycja jest strategiczna dla polityki transportowej naszego kraju – informuje Eliza Misiejuk (Financial Manager i prokurent Schavemaker Invest sp. z o.o.).
– Realizowana inwestycja w Mietkowie ma na celu wybudowanie ogólnodostępnej infrastruktury wspierającej rozwój ekologicznego transportu kolejowego a także budowę infrastruktury odpornej na zmiany klimatu. W ramach tej inwestycji zostaną wykonane m.in. prace związane z: rozbudową układu torowego istniejącej już i działającej bocznicy kolejowej, przebudowa przejazdu drogowo-kolejowego, budowa placu przeładunkowego, budowa oświetlenia terenu, budowa kanalizacji deszczowej, budowa sieci i instalacji (teletechnicznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, energetycznych), budowa budynku biurowo-socjalnego oraz posterunku ochrony, budowa gminnej drogi dojazdowej wraz ze zjazdem, skablowanie napowietrznych linii energetycznych. Zakupione zostaną też urządzenia do przeładunku transportowych jednostek intermodalnych oraz pojazd manewrowy do przestawiania na torach wagonów kolejowych. Obecnie trwają prace projektowe i proces uzyskiwania niezbędnych dla realizacji pozwoleń administracyjnych. Rozpoczęcie budowy planowane jest pod koniec tego roku. Zakończenie inwestycji planowane jest do końca maja 2026 roku – podkreśla Przemysław Zemla, dyrektor terminala Intermodalnego i prokurent Schavemaker Invest.
Ten projekt, to część nowej, wielkiej inwestycji planowanej przez Schavemaker Invest do realizacji w Mietkowie, która docelowo wygeneruje setki nowych mijesc pracy. Więcej o niej napiszemy już wkrótce na Investmap.pl