Codzienne dostawy ogromnych ilości piasku z lądu i morza, nawet do 30 tys. m³. Intensywne prace na wszystkich frontach, nowe nabrzeża i platformy. Tak wygląda obecnie budowa terminala T5 na terenie Baltic Hub. Mimo niesprzyjającej pogody w okresie wakacyjnym inwestycja przebiega zgodnie z planem, a wkrótce rozpocznie się realizacja kluczowych elementów.
Pierwsza faza budowy terminala T5 obejmuje zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na potrzeby zaplecza montażowego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Za realizację odpowiada spółka Istrana, a projekt współfinansuje Polski Fundusz Rozwoju.
– Terminal T5 rośnie w oczach, intensyfikujemy roboty na każdym froncie. Przywozimy dziennie 30 tys. m³ piasku zarówno ze źródeł lądowych, jak i morskich. Wykonaliśmy już montaż wszystkich instalacji dla wszystkich kotew klapowych na nabrzeżu outbound i kontynuujemy je na nabrzeżu inbound. Jeśli chodzi o roboty kafarowe, zostawiliśmy jedynie przerwę w ścianie wschodniej – jest to przerwa technologiczna, pozwalająca wpuszczać jednostki pogłębiarki, które zasypują terminal od strony wody – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.
Na terenie budowy powstało też nabrzeże temporary, a więc nabrzeże tymczasowe, gdzie odbywają się roboty związane ze składaniem kotew klapowych i ich transportem na plac budowy. Na nabrzeżu outbound została przygotowana platforma robocza pod wykonanie pali CFA (pale wiercone, formowane w gruncie), która wynosi ponad 160 metrów.
– Z każdym dniem powiększamy naszą powierzchnię, gdzie możemy składować materiały i wykonywać dodatkowe drogi technologiczne. Dzięki uprzejmości Baltic Hub mamy dodatkowe przejście technologiczne, poprawiające logistykę budowy, zwłaszcza jeśli chodzi o dostawy koszy zbrojeniowych do pali CFA. Przygotowujemy się nie tylko do rozpoczęcia wykonania pali, ale też do jak najszybszego rozpoczęcie robót żelbetowych – kontynuuje Łukasz Jagalski.
Pogoda tego lata była zmienna, ale dzięki nowym rozwiązaniom logistycznym wewnątrz basenu T5, otwarciu tymczasowego miejsca cumowania i załadunku jednostek, ekipa budowlana była w stanie zminimalizować jej negatywny wpływ na realizację.
W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha. W pierwszych latach użytkowania, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjne morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).
Generalnym Wykonawcą projektu jest Grupa NDI.
Gdzie powstaje ten terminal?
Terminal dedykowany branży morskich farm wiatrowych funkcjonuje pod nazwą T5 powstaje na terenie gdańskiego terminalu kontenerowego Baltic Hub. Będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdującego się na Zatoce Gdańskiej. T5 jest budowany w sąsiedztwie powstającego terminala T3.
Przez pierwszych 10-15 lat, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjnej morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base)
• Budowany w Gdańsku terminal posłuży do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wspólnego projektu PGE i Ørsted
• Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł
W 2024 roku należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 oraz należąca do Baltic Hub spółka Istrana, podpisały umowę dzierżawy przestrzeni portowej, na której powstanie terminal instalacyjny T5 dla morskich farm wiatrowych. PGE i Ørsted wykorzystają go do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu Baltica 2.
Na ponad 21 hektarach powstaną powierzchnie o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminala pozwoli na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
– Tutaj w Gdańsku powstaje najnowocześniejszy terminal instalacyjny dla branży offshore wind w Polsce. Inwestycja ta jest kluczowa nie tylko dla realizacji morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, ale także dla rozwoju całego programu morskiej energetyki wiatrowej w naszym kraju. To właśnie stąd przeprowadzimy instalację 107 turbin dla naszego projektu, która zaplanowana jest na 2027 rok. Porty instalacyjne to ważny element budowy lokalnego łańcucha dostaw. To tutaj i wokół terminala powstawać będą nowe miejsca pracy, tworzyć się będzie sieć firm kooperujących. To tutaj będzie tętnić życie polskiego offshore’u – podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Parametry techniczne:
Terminal T5 powstanie na powierzchni 21 hektarów i będzie dysponował dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 800 metrów. Będą one przeznaczone do obsługi jednostek instalacyjnych i innych statków biorących udział w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
W obiekcie znajdą się także place montażowe i składowe o dużej nośności – idealne do przechowywania elementów wież wiatrowych.
Inwestor i wykonawca:
Inwestycję prowadzi Istrana, spółka celowa należąca w 85 proc. do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15 proc. do Baltic Hub.