W województwie kujawsko-pomorskim postępują prace na budowie odcinka drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, który realizuje ją w systemie Projektuj i buduj. Łączna wartość umowy to niespełna 411 mln zł.
W ramach inwestycji powstanie 8,9 km odcinka drogi ekspresowej S10 oraz 5,4 km odcinka DK25. Generalny wykonawca przebuduje węzeł Bydgoszcz Południe, powstanie nowy węzeł Emilianowo, który usprawni dojazd do terenów przemysłowych i planowanego Terminalu Intermodalnego w Emilianowie.
Droga ekspresowa pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu węzła Emilianowo.
Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej, drogi S10 na odcinku od km 0+000,00 do km 8+928,53 wraz z drogą krajową nr 25 na odcinku od km 49+850,00 do km 55+217,21.
Powyższy odcinek S10 stanowi fragment Międzynarodowego Korytarza Transportowego, oraz zlokalizowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, w powiecie: bydgoskim, na terenie gmin Białe Błota, Nowa Wieś Wielka i Solec Kujawski oraz miasta Bydgoszcz.
DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem dzięki czemu przeniesiony zostanie ruch tranzytowy z obecnie mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami - Zielona i Brzoza. W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prace budowlane mają zakończyć się w 2026 roku.
Korzyści bezpośrednie z powstania drogi ekspresowej S10 i DK25
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej i rozbudowę drogi krajowej jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową S10 i rozbudowaną drogę krajową nr 25 pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu.
Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem drogi ekspresowej i drogi krajowej.
Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.
Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.