Trwa modernizacja stacji Kraków Batowice [FILMY]

Orzech

Na stacji Kraków Batowice trwają intensywne prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wymieniane są tory, rozjazdy oraz elementy sieci trakcyjnej i teletechnicznej. To część większego projektu przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków, którego celem jest zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Inwestycja warta ponad 105 mln zł jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Pierwsze efekty prac na stacji Kraków Batowice

Na stacji widać już wymienione tory i rozjazdy, a także nowe elementy sieci trakcyjnej. Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, modernizacja obejmuje cały odcinek od Tunelu do Krakowa i jest jedną z kluczowych inwestycji w północnej części aglomeracji.

Modernizacja linii Tunel – Kraków Batowice poprawi przepustowość i skróci czas przejazdu, a jednocześnie zwiększy bezpieczeństwo na trasie.

Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu o około trzy minuty i poprawi punktualność składów.

Nowe perony i lepsza dostępność dla pasażerów

Wymiana torów to dopiero początek. Na stacji Batowice oraz przystankach Smroków i Miechów zaplanowano modernizację i podwyższenie peronów do wysokości 76 cm, zgodnie ze standardem PKP PLK stosowanym w całej Polsce.

Nowe perony zostaną wyposażone w:

wiaty,

ławki,

tablice informacyjne,

oznakowanie dla osób z niepełnosprawnościami,

oświetlenie LED,

system informacji pasażerskiej.

W ramach opcji kontraktowej powstanie także nowy peron w Zastowie oraz wydłużona zostanie tamtejsza kładka nad torami.

Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym

Jednym z najważniejszych elementów projektu jest wdrożenie cyfrowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Nowe urządzenia pozwolą na zdalne prowadzenie ruchu z nastawni w Krakowie Batowicach, obejmując swoim zasięgiem stacje:

Miechów,

Słomniki,

Niedźwiedź,

Zastów.

To część krajowego programu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej – Etap I”, którego celem jest zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa systemów sterowania ruchem.

PKP PLK podkreśla:

– Modernizacja sześciu przejazdów kolejowo‑drogowych i wdrożenie nowych urządzeń sygnalizacyjnych znacząco poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg i pasażerów.

Nowy system ma być w pełni operacyjny do połowy 2026 roku.

Inwestycja ważna dla całego regionu

Linia Tunel – Kraków to kluczowy fragment korytarza kolejowego prowadzącego w stronę Kielc i Warszawy. Po zakończeniu modernizacji zyskają zarówno pasażerowie podróżujący lokalnie, jak i ci korzystający z połączeń dalekobieżnych.

Dzięki zwiększeniu prędkości do 120 km/h i cyfryzacji sterowania ruchem kolej ma stać się realną alternatywą dla transportu samochodowego.

Modernizacja stacji Kraków Batowice i całego odcinka Tunel – Kraków to inwestycja, która:

zwiększy przepustowość linii,

skróci czas przejazdu,

poprawi bezpieczeństwo,

podniesie komfort podróży,

dostosuje infrastrukturę do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

To kolejny krok w kierunku nowoczesnej, szybkiej i dostępnej kolei w Małopolsce.