Na stacji Kraków Batowice trwają intensywne prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wymieniane są tory, rozjazdy oraz elementy sieci trakcyjnej i teletechnicznej. To część większego projektu przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków, którego celem jest zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Inwestycja warta ponad 105 mln zł jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Pierwsze efekty prac na stacji Kraków Batowice
Na stacji widać już wymienione tory i rozjazdy, a także nowe elementy sieci trakcyjnej. Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, modernizacja obejmuje cały odcinek od Tunelu do Krakowa i jest jedną z kluczowych inwestycji w północnej części aglomeracji.
Modernizacja linii Tunel – Kraków Batowice poprawi przepustowość i skróci czas przejazdu, a jednocześnie zwiększy bezpieczeństwo na trasie.
Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu o około trzy minuty i poprawi punktualność składów.
Nowe perony i lepsza dostępność dla pasażerów
Wymiana torów to dopiero początek. Na stacji Batowice oraz przystankach Smroków i Miechów zaplanowano modernizację i podwyższenie peronów do wysokości 76 cm, zgodnie ze standardem PKP PLK stosowanym w całej Polsce.
Nowe perony zostaną wyposażone w:
• wiaty,
• ławki,
• tablice informacyjne,
• oznakowanie dla osób z niepełnosprawnościami,
• oświetlenie LED,
• system informacji pasażerskiej.
W ramach opcji kontraktowej powstanie także nowy peron w Zastowie oraz wydłużona zostanie tamtejsza kładka nad torami.
Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym
Jednym z najważniejszych elementów projektu jest wdrożenie cyfrowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Nowe urządzenia pozwolą na zdalne prowadzenie ruchu z nastawni w Krakowie Batowicach, obejmując swoim zasięgiem stacje:
• Miechów,
• Słomniki,
• Niedźwiedź,
• Zastów.
To część krajowego programu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej – Etap I”, którego celem jest zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa systemów sterowania ruchem.
PKP PLK podkreśla:
– Modernizacja sześciu przejazdów kolejowo‑drogowych i wdrożenie nowych urządzeń sygnalizacyjnych znacząco poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg i pasażerów.
Nowy system ma być w pełni operacyjny do połowy 2026 roku.
Inwestycja ważna dla całego regionu
Linia Tunel – Kraków to kluczowy fragment korytarza kolejowego prowadzącego w stronę Kielc i Warszawy. Po zakończeniu modernizacji zyskają zarówno pasażerowie podróżujący lokalnie, jak i ci korzystający z połączeń dalekobieżnych.
Dzięki zwiększeniu prędkości do 120 km/h i cyfryzacji sterowania ruchem kolej ma stać się realną alternatywą dla transportu samochodowego.
Modernizacja stacji Kraków Batowice i całego odcinka Tunel – Kraków to inwestycja, która:
• zwiększy przepustowość linii,
• skróci czas przejazdu,
• poprawi bezpieczeństwo,
• podniesie komfort podróży,
• dostosuje infrastrukturę do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
To kolejny krok w kierunku nowoczesnej, szybkiej i dostępnej kolei w Małopolsce.