Tunel drogowy w podwarszawskim Teresinie otwarty pół roku przed terminem! [ZDJĘCIA]

Orzech

Od poniedziałku 18 sierpnia można już płynnie przejechać pod torami w Teresinie. 140-metrowy tunel drogowy zastąpił dotychczasowy przejazd, eliminując konieczność oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Dzięki sprawnej realizacji prac, tunel został itwarty pół roku przed planowanym terminem. Inwestycja o wartości ok. 42 mln zł netto, zrealizowana została przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy współpracy z Powiatem Sochaczewskim i Gminą Teresin i ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków FEnIKS.

Tunel połączył ulice Świętego Maksymiliana Kolbego w Teresinie oraz Szymanowską w Paprotni (droga powiatowa nr 3837W). Inwestycja była prowadzona przy utrzymaniu ruchu kolejowego – wykonawca etapami demontował tory, budował płytę nośną tunelu, a następnie odtwarzał infrastrukturę kolejową. Obiekt wyposażony jest w dwa pasy ruchu dla samochodów oraz ścieżkę pieszo-rowerową.

Zgodnie z umową z wykonawcą, tunel miał być otwarty w grudniu tego roku, prace zakończyły się jednak z pół rocznym wyprzedzeniem.

– Otwarcie tunelu w Teresinie to kolejny krok w kierunku bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej. Dzięki współpracy z samorządami oraz wsparciu funduszy unijnych, mieszkańcy zyskali wygodne i bezkolizyjne połączenie, które poprawi jakość życia i bezpieczeństwo w regionie – powiedział Daniel Boruchalski, Zastępcza Dyrektora Regionu Centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 42 mln zł netto. Polskie Linie Kolejowe S.A. zaangażowały ok. 19,5 mln zł netto w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap IV”. Pozostałą część sfinansował Powiat Sochaczewski. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Budowa tunelu w Teresinie wpisuje się w szersze działania Polskich Linii Kolejowych S.A. na Mazowszu, gdzie w ostatnich latach powstały kolejne bezkolizyjne skrzyżowania – m.in. w Pruszkowie, Ciechanowie, a także w Warszawie, Legionowie, Otwocku, Wołominie, Zielonce, Kobyłce, Tłuszczu, Toporze, Jasienicy Mazowieckiej i Sulejówku.

Obecnie w Warszawie razem z miastem PKP PLK S.A. buduje trzy kolejne obiekty w Rembertowie i Wesołej z myślą o poprawie bezpieczeństwa drogowego i kolejowego.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap IV” ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.

Źródło: PKP PLK S.A.