Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) zobowiązała Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłem Łagiewniki Zachód a Niemczą. To już trzeci przypadek, w którym inwestor zmuszony jest do ponownej analizy złożonych ofert na ten odcinek tej nowej, ważnej trasy na Dolnym Śląsku.
Przedmiot postępowania przetargowego obejmuje realizację odcinka o długości ponad 9 km, przebiegającego przez gminy Łagiewniki i Niemcza, zlokalizowanego po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 8. Nowoprojektowana dwujezdniowa trasa zostanie poprowadzona po nowym śladzie, jedynie w ograniczonym zakresie wykorzystując istniejącą infrastrukturę. W ramach inwestycji przewidziano budowę 25 obiektów inżynierskich, w tym sześciu mostów nad głównym ciągiem drogi ekspresowej oraz jedenastu przepustów.
W pierwszym postępowaniu przetargowym, spośród ośmiu złożonych ofert, za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy Polbud Pomorze, opiewającą na kwotę 331,34 mln zł. Decyzja ta została zakwestionowana – najpierw przez konkurencyjną spółkę Budimex (odwołanie oddalone przez KIO), a następnie przez sąd administracyjny, który również nie dopatrzył się nieprawidłowości. Mimo to, po ponownej analizie ofert, GDDKiA wykluczyła Polbud Pomorze z postępowania z uwagi na brak wymaganych dokumentów i wskazała ofertę Budimexu, wycenioną na 383,9 mln zł, jako najkorzystniejszą.
Decyzję tę zaskarżyła kolejna firma – Mostostal Warszawa, oferująca realizację inwestycji za kwotę 396,5 mln zł. Jak poinformował portal branżowy rynekinfrastruktury.pl, tym razem KIO przyznała rację odwołującemu się i nakazała unieważnienie wyboru wykonawcy oraz ponowną ocenę wszystkich ofert.
Choć orzeczenie KIO może zostać zaskarżone do sądu, istnieje ryzyko dalszych opóźnień w podpisaniu umowy i rozpoczęciu realizacji prac budowlanych. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, rozpoczęcie robót planowane jest na 2026 rok, a ich zakończenie na rok 2028.
Odcinek Łagiewniki Zachód –Niemcza jest ostatnim fragmentem trasy Wrocław–Kłodzko, który nadal oczekuje na zawarcie umowy z wykonawcą.
Przebieg drogi pomiędzy węzłami Łagiewniki Zachód a Niemcza
Trasa o długości ok. 9,3 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki i Niemcza, po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad ciągiem głównym, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów).
Sześć z sześciu odcinków S8
Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na sześć krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.
W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym. W maju ubiegłego roku Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił nam rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. 14 grudnia 2023 r. GDDKiA podpisała umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe.
Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł.
Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. 14 października 2024 r. wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji planowane jest w II kw. 2025 r.
Natomiast 5 sierpnia 2024 r. poznaliśmy wykonawcę dla odcinka pomiędzy węzłami Niemcza a Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km. Odcinek zrealizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę prawie 306 mln zł.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, 14 czerwca 2024 r. podpisano umowę z wykonawcą. Jest nim konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł. 14 kwietnia 2025 r. wykonawca złożył do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji planowane jest w IV kw. 2025 r.
Docelowo droga ekspresowa S8 na odcinku Wrocław–Bardo będzie posiadać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z możliwością przyszłej rozbudowy o trzeci pas pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami. Realizacja całego przedsięwzięcia ma zakończyć się do 2030 roku. Trasa ta będzie przedłużeniem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), tym samym odciążając ruch na drodze krajowej nr 8, która uzyska status trasy o charakterze lokalnym.
Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).