W lutym br. rozpoczęły się prace nad renowacją kultowego pawilonu Cepelii u zbiegu Alei Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej. Późnomodernistyczna perła architektury znów nabierze dawnego blasku – projekt zakłada przywrócenie historycznego wyglądu budynku, znanego większości warszawiaków jedynie z archiwalnych zdjęć z lat 60. i 70.
W odrestaurowanej Cepelii powstanie trzypiętrowy Empik, który harmonijnie łączy innowacje z 75-letnią tradycją. Otwarcie planowane jest na przełom roku.
Cepelia znów rozbłyśnie
Pawilon projektu Zygmunta Stępińskiego powstał w 1966 r. w ramach inicjatywy „Ściany Wschodniej”. Konstrukcja wyróżniała się lekkim stalowym szkieletem i niemal w całości przeszklonymi elewacjami, dzięki którym piętro sprawiało wrażenie jakby unosiło się w powietrzu. Cały projekt opierał się na koncepcji lokalu handlowo-usługowego przenikającego się z ulicą – wpisywał się tym samym w szerszą wizję nowoczesnego centrum miasta.
Kultowy pawilon odzyska wkrótce dawny blask. Wszystko dzięki kompleksowej renowacji zgodnej z pierwowzorem i zachowaniem charakterystycznych elementów elewacji i wnętrza. Realizacja przywróci modernistyczną lekkość budynku – powrócą szklane ściany, roślinność oraz charakterystyczne wolnostojące gabloty ekspozycyjne. Renowację przejdzie konstrukcja budynku i ukształtowanie dachu. Odwzorowane zostaną także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne i charakterystyczne okna lamelowe oraz elementy dekoracyjne – w tym niepowtarzalna, błękitna okładzina ceramiczna autorstwa Stanisława Kucharskiego, złożona z ręcznie wypalanych płytek.
Empik w sercu miasta
W kultowym pawilonie powstanie trzypiętrowy Empik. – Warszawa ma szczególne miejsce w naszej ponad 75-letniej historii – to tu stawialiśmy pierwsze kroki, a dziś jesteśmy obecni aż w kilkudziesięciu różnorodnych lokalizacjach. Ten salon będzie jednak wyjątkowy – najnowocześniejszy, flagowy Empik w historycznym budynku Cepelii stanie się wizytówką naszej marki – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.
Empik zapowiada, że nie tylko przywróci dawną świetność i historyczny charakter Cepelii – miejsca otwartego na Warszawę, przyjaznego i zapraszającego do środka. Napisze jej kolejny rozdział, łącząc kulturalne dziedzictwo z innowacyjnością i omnikanałowymi udogodnieniami. Obecność Empiku sprawi, że budynek wróci na handlową mapę i odzyska swój kulturalny pierwiastek.
– Na przełomie roku oddamy w ręce klientów aż trzy piętra do kulturalnych poszukiwań, codziennych zakupowych inspiracji, ale także wyjątkowe miejsce do spotkań z twórcami. To wszystko w designerskim, przyjaznym wnętrzu z widokiem na centrum miasta – dodaje Ewa Szmidt.
Miejsce spotkań
Pawilon Cepelii od samego początku miał za zadanie umożliwić przechodniom codzienny kontakt z kulturą. W budynku mieścił się sklep oferujący rękodzieło polskich artystów ludowych oraz inne tradycyjne produkty. W Empiku znajdzie się nie tylko przestrzeń handlowa na trzech poziomach (1300 mkw.) z bogatą ofertą książek, płyt CD i winyli, produktów kreatywnych i papierniczych czy prasy, lecz także mała czytelnia oraz scena na spotkania autorskie, z których marka znana jest od dekad. Bogaty program wydarzeń będzie towarzyszyć warszawiakom i turystom na co dzień.
WIZUALIZACJE: