Grupa NDI realizuje kontrakt na obszarze Terminala Kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku. Budowa obejmuje wykonanie głębokowodnego Terminala T5, realizowanego na zlecenie spółki Istrana, spółki celowej Polskiego Funduszu Rozwoju
• W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha.
• Przez pierwszych 10-15 lat, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjnej morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).
• Budowany w Gdańsku terminal posłuży do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wspólnego projektu PGE i Ørsted.
Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł.
Gdzie powstaje ten terminal?
Terminal dedykowany branży morskich farm wiatrowych funkcjonuje pod nazwą T5 powstaje na terenie gdańskiego terminalu kontenerowego Baltic Hub. Będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdującego się na Zatoce Gdańskiej. T5 będzie budowany w sąsiedztwie powstającego terminala T3.
Nabrzeże Outbound (eksportowe) o długości ok. 450 m przystosowane będzie do obsługi jednostek pływających typu jack-up, służących do montażu morskich farm wiatrowych, z kolei nabrzeże Inbound (inportowe) o długości ok. 350 m wraz ze stanowiskiem Ro-Ro o długości ok. 105 m, służyć będzie przyjmowaniu dostaw komponentów morskich farm wiatrowych.
W obrębie planowanego placu składowego prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych, które następnie będą ładowane na jednostki pływające w strefie załadunku wzdłuż nabrzeża Outbound. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą do obsługi procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.
Nawierzchnia terminala dla fazy OWSB zostanie wykonana z przekruszonego materiału skalnego, aby umożliwić elastyczne składowanie komponentów wiatraków, a także umożliwić pracę ciężkiego sprzętu, z którego pomocą poprowadzone będą roboty montażowe i przeładunkowe. Z uwagi na dbałość o środowisko naturalne, szczelność nawierzchni zapewniona będzie poprzez zastosowanie przesłon z materiałów geosyntetycznych. Odprowadzenie wód powierzchniowych prowadzone będzie przez sieć projektowanych drenaży i kanalizację deszczową, wyposażoną w elementy podczyszczające.
W ramach budowy zrealizowane zostaną niezbędne sieci elektrotechniczne, teletechniczne i kanalizacyjne, potrzebne do obsługi budynków socjalno-biurowych oraz wyposażenia nabrzeży.
Po zakończeniu kampanii instalacyjnej morskich farm wiatrowych w Polskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej możliwe jest przekształcenie terminala dla funkcji przeładunku kontenerów. Będzie to natomiast poprzedzone szczegółowymi analizami biznesowymi.
W ramach projektu przewidziane jest też wykonanie prac czerpalno-refulacyjnych, o łącznej kubaturze szacowanej na przeszło 3 mln m3 gruntu. Grupa NDI dostarczy na budowę około 15 tys. ton grodzic i pali stalowych, służących do wykonania konstrukcji nabrzeży i dalb. Żelbetowa konstrukcja nabrzeża wsparta będzie na palach wierconych, a zakotwienie zostanie wykonane w formie stalowych kotew klapowych. Łączna objętość betonu konstrukcyjnego szacowana jest na 65 tys. m3. Dodatkowo Generalny Wykonawca dostarczy i wbuduje ok. 300 tys. ton kruszywa kamiennego potrzebnego do wykonania nawierzchni.
– W pierwszym kwartale 2025 roku ukończyliśmy 100% robót czerpalnych przewidzianych w ramach Kontraktu. Pod koniec stycznia tego roku rozpoczęliśmy wykonanie prac kafarowych, a w marcu roboty refulacyjne. Obecnie kontynuujemy roboty kafarowe i czerpalne. Dostarczamy materiały potrzebne do dalszych etapów prac, m.in. wykonania nawierzchni z kruszywa – mówi Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.
Otwarcie kolejnych frontów robót planowane jest na kwiecień i maj bieżącego roku. W pierwszej kolejności montowane będą zakotwienia ścian nabrzeża, a następnie planowane jest rozpoczęcie robót palowych i żelbetowych.
Planowany termin zakończenia inwestycji to III kwartał 2026 roku
Parametry techniczne:
Terminal T5 powstanie na powierzchni 21 hektarów i będzie dysponował dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 800 metrów. Będą one przeznaczone do obsługi jednostek instalacyjnych i innych statków biorących udział w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
W obiekcie znajdą się także place montażowe i składowe o dużej nośności – idealne do przechowywania elementów wież wiatrowych.
Harmonogram projektu:
1. Do połowy 2025 roku zakończona zostanie budowa zalądowania.
2. Prace na terminalu T5 potrwają do końca III kwartału 2025 roku.
3. Terminal ma być gotowy do użytku do czerwca 2026 roku.
Inwestor i wykonawca:
Inwestycję prowadzi Istrana, spółka celowa należąca w 85 proc. do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15 proc. do Baltic Hub.
Głównym wykonawcą została sopocka firma NDI.