W Gdańsku rusza budowa wielkiego terminalu instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych

Orzech

Kolejna wielka i ważna inwestycja w Gdańsku. 13 listopada rozpoczęły się prace nad budową terminala T5 w gdańskim Baltic Hubie, który będzie pełnił kluczową rolę jako terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.

Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł. Dotację otrzyma spółka Istrana, która będzie odpowiedzialna za budowę terminala.

W połowie sierpnia 2024 r. Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku umieścił w domenie publicznej obwieszczenie wojewody o wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, przebudowę i rozbiórkę w ramach projektowanego terminala kontenerowego T5.

Pozwolenie dotyczy budowy m.in.: nabrzeża przeładunkowego, obudowy brzegów, dalb odbojowo-cumowniczych, placów składowych oraz powierzchni komunikacyjnych czy placów parkingowych.

W obwieszczeniu wskazano również, że pozwolenie dotyczy wykonania innych robót budowlanych, w tym przebudowy: kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej, instalacji kanalizacji deszczowej w związku z zaplanowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.

Gdzie powstaje ten terminal?

Terminal dedykowany branży morskich farm wiatrowych funkcjonuje pod nazwą T5 powstaje na terenie gdańskiego terminalu kontenerowego Baltic Hub. Będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdującego się na Zatoce Gdańskiej. T5 będzie budowany w sąsiedztwie powstającego terminala T3.

Parametry techniczne:

Terminal T5 powstanie na powierzchni 21 hektarów i będzie dysponował dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 800 metrów. Będą one przeznaczone do obsługi jednostek instalacyjnych i innych statków biorących udział w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.

W obiekcie znajdą się także place montażowe i składowe o dużej nośności – idealne do przechowywania elementów wież wiatrowych.

Harmonogram projektu:

1. Do połowy 2025 roku zakończona zostanie budowa zalądowania.

2. Prace na terminalu T5 potrwają do końca III kwartału 2025 roku.

3. Terminal ma być gotowy do użytku do czerwca 2026 roku.

Inwestor i wykonawca:

Inwestycję prowadzi Istrana, spółka celowa należąca w 85 proc. do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15 proc. do Baltic Hub.

Głównym wykonawcą została sopocka firma NDI.

Kto będzie korzystał z tego terminalu

W połowie września umowę dzierżawy terminala T5 podpisały spółki PGE i Ørsted oraz Istrana sp. z o.o.

Dzierżawa obejmie okres od czwartego kwartału 2026 roku (kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych) wstępnie do końca 2028 roku.

Dzierżawa dotyczy całego T5 o powierzchni 21,3 ha, z której prawie połowa to obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminalu pozwolą na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.

Stronami umowy są spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, która należy do PGE i Ørsted, oraz Istrana, spółka celowa należąca w 85% do rządowego Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15% do Baltic Hub. Istrana wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami zlokalizowanych w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, na których w najbliższych latach powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.

Baltica 2 jest jednym z dwóch - obok Baltica 3 - etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. PGE i Ørsted mają zakontraktowane już wszystkie niezbędne komponenty dla projektu Baltica 2, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące ich instalacji. Partnerzy wybrali też generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają już wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Partnerzy planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, natomiast etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 roku. Baltica 2 i Baltica 3 utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.

Terminal instalacyjny MFW w porcie Gdańsk z potężnym dofinansowaniem z KPO

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z wykonawcą terminala instalacyjnego. Inwestycja otrzyma ponad 900 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Budowa terminala instalacyjnego to kluczowy element infrastruktury wspierającej rozwój odnawialnych źródeł energii na polskim Bałtyku. Zmniejszenie odległości terminali od miejsca realizacji inwestycji morskich farm wiatrowych pozwoli nie tylko obniżyć koszty, jak również wpłynie na zapewnienie terminowości realizacji inwestycji.

Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł. Dotację otrzyma spółka Istrana, która będzie odpowiedzialna za budowę terminala. Inwestycja, wspierana w ramach Krajowego Planu Odbudowy, ma zostać ukończona w 2026 roku.

Program budowy morskich farm wiatrowych w Polsce będzie miał ogromny wpływ na strukturę mocy wytwórczych w energetyce oraz rozwój sieci przesyłowej. Pozwoli także na wypełnienie przez Polskę celów klimatycznych i środowiskowych w zakresie źródeł OZE i redukcji emisji CO2. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 r., planuje się osiągnięcie 5,9 GW mocy zainstalowanej w energetyce wiatrowej do 2030 r., a 11 GW do 2040 r.