W Gliwicach otwarto innowacyjne laboratorium automatyki przemysłowej

Orzech

Na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach otwarto innowacyjne laboratorium automatyki przemysłowej. Wyposażone w najnowocześniejszą aparaturę dostępną na rynku ma pomóc przyszłym automatykom w zdobywaniu praktycznych i kluczowych dla ich zawodu umiejętności. Za wzbogacenie oferty dydaktycznej uczelni odpowiada firma Eaton, która jest patronem pracowni.

W nowym laboratorium znajduje się osiem stanowisk roboczych z zainstalowaną najnowszą aparaturą firmy Eaton. Sprzęt ten ma pomóc przyszłym automatykom m.in. w programowaniu sterowników PLC, tworzeniu wizualizacji dla paneli operatorskich HMI czy nauce przemysłowych protokołów komunikacyjnych. Stanowiska zostały przygotowane w taki sposób, aby w przyszłości umożliwić ich rozbudowę o nowe funkcje.

– Obecnie rynek pracy bardzo dynamicznie się zmienia i widać to również w oczekiwaniach pracodawców względem absolwentów uczelni wyższych. Obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów z umiejętnościami technicznymi, w tym programistów PLC, którzy są potrzebni praktycznie w każdym zakładzie przemysłowym – mówi dr inż. Krzysztof Bodzek z Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej.

Współpraca, która się zwraca

Współpraca na linii uczelnie-biznes powinna być kluczowym filarem polskiej edukacji, ponieważ ma realny wpływ na różnorodne aspekty funkcjonowania uczelni. Działania podejmowane w ramach takich partnerstw przekładają się na podnoszenie kompetencji kadry akademickiej, skuteczniejsze dopasowanie programów nauczania do zmieniających się wymagań rynku, a także na rozwój infrastruktury badawczej. Dzięki temu absolwenci opuszczają uczelnię zaopatrzeni nie tylko w teoretyczną wiedzę, ale również w praktyczne umiejętności poszukiwane na rynku pracy.

Potwierdza to Bartosz Baran, absolwent Politechniki Śląskiej, a obecnie specjalista ds. aplikacji w firmie Eaton, który zainicjował współpracę między tymi podmiotami.

– Z mojego studenckiego doświadczenia wiem, że chociaż na uczelni zdobywa się wiedzę niezbędną do podjęcia pracy, to jednak niekiedy braki związane z wyposażeniem pracowni mogą ograniczać potencjał studentów. Dlatego bardzo cieszę się, że powracam na uczelnię nie tylko jako absolwent, ale również przedstawiciel środowiska biznesowego i mam możliwość dostarczyć studentom i wykładowcom narzędzia, które pozwolą technologicznie wzbogacić zajęcia dla przyszłych inżynierów – mówi Bartosz Baran, specjalista ds. aplikacji w firmie Eaton.

Zwiększanie konkurencyjności gospodarki poprzez łączenie sił

Partnerska relacja nie tylko wpływa na rozwój uczelni, ale także przyczynia się do dynamicznego rozwoju biznesu i innowacyjności gospodarki. Polska do zwiększania swojej konkurencyjności na arenie międzynarodowej potrzebuje takiej współpracy sektora naukowego z biznesowym, która pozwoli na skuteczniejsze wykorzystanie potencjału studentów, pracowników badawczych oraz przedsiębiorców.

A potencjał ten jest ogromny. Z raportów „Future of Jobs Report 2023” Światowego Forum Ekonomicznego oraz „Barometr Zawodów 2024” wynika, że popyt na specjalistów w dziedzinie elektryki, elektroniki czy automatyki nie maleje. Zarówno w Polsce, jak i Europie absolwenci posiadający wiedzę i umiejętności z tych kierunków nie powinni martwić się, czy znajdą pracę, ponieważ jak na razie są dobrem deficytowym.

– Inżynierów z umiejętnościami z zakresu elektryczności będzie stale brakowało. Głównie dlatego, że jako ludzkość jesteśmy uzależnieni od energii elektrycznej. Dlatego stale pracujemy nad dopasowywaniem programów nauczania do wymagań nie tylko rynku, ale również zmieniających się oczekiwań kolejnych roczników studentów – podsumowuje dr inż. Rafał Setlak, Prodziekan ds. Kształcenia z Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej.

Źródło: Politechnika Śląska