W stolicy Wielkopolski powstanie nowa, wielka śródmiejska dzielnica. Zakończono weryfikację założeń projektowych dla Wolnych Torów w centrum Poznania. Nowa koncepcja, którą w piątek, 21 listopada przedstawiono na połączonym posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej i Komisji Transportu Rady Miasta Poznania, zakłada powstanie zielonej, śródmiejskiej dzielnicy, która połączy Łazarz i Wildę.
– Wolne Tory to projekt, który nie tylko zmieni tę część Poznania, ale stanie się symbolem naszego podejścia do rozwoju całego miasta. Ma to być dzielnica nowoczesna i kompletna - z mieszkaniami, usługami, szkołą i zielenią. Z zabudową dopasowaną skalą do sąsiednich osiedli – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta. – Łazarz i Wilda od lat czekają na dobre połączenie. Nowy układ komunikacyjny, trasy tramwajowe i kładka pieszo-rowerowa pozwolą je w końcu zintegrować.
Weryfikacja koncepcji z 2017 roku przeprowadzona została w związku z trzema kluczowymi czynnikami. Jednym z nich była zmiana podejścia do kształtowania przestrzeni publicznych w mieście, w ramach której większy nacisk położono na realizację zielonych terenów rekreacyjnych. Z tego powodu centralnym elementem założenia stał się park, a nie plac.
Konieczność modyfikacji wynikała również z bardzo wysokich oraz trudnych do oszacowania kosztów budowy zielonej kładki. Wpływ na aktualizację miała także zmiana struktury własnościowej terenów, która wymagała dostosowania dotychczasowych rozwiązań urbanistycznych.
Pomimo aktualizacji, podstawowy kierunek zagospodarowania Wolnych Torów pozostaje taki sam. W miejscu poprzemysłowych terenów planowana jest nowa dzielnica mieszkaniowa z zabudową wielorodzinną, usługami publicznymi i komercyjnymi, zielenią publiczną oraz komunikacją powiązaną z Łazarzem i Wildą. Nowa koncepcja stanowi optymalizację wcześniejszego projektu, której celem jest stworzenie spójnego i zrównoważonego urbanistycznie obszaru w ścisłym centrum miasta.
Układ komunikacyjny oparty na osi północ-południe
Istotnym elementem koncepcji jest utrzymanie głównej osi biegnącej z północy na południe. W jej ciągu zakładana jest trasa tramwajowa, stanowiąca kręgosłup transportowy nowej dzielnicy. Podstawą układu komunikacyjnego pozostają również budowa ul. Dolnej Głogowskiej oraz połączenie drogowe w tunelu pomiędzy Wildą a Łazarzem, zlokalizowane w północnej części obszaru.
Planowany system transportu zakłada poprowadzenie nowych linii tramwajowych w osi Wolnych Torów oraz Dolnej Głogowskiej. Obecnie prowadzone są analizy dotyczące możliwości ich dalszego rozwoju. Rozważane są m.in. wariant z tunelem w kierunku ul. Kolejowej oraz wariant przedłużenia trasy do ul. Hetmańskiej.
W północnej części obszaru przewiduje się natomiast powstanie kładki pieszo-rowerowej, łączącej Wildę i Łazarz. Jej lokalizacja wskazana została jako najbardziej optymalna w świetle przeprowadzonych analiz. Obecna koncepcja nie przesądza o budowie dwóch kolejnych kładek, które pojawiały się w poprzednich wersjach projektu, jednak ich realizacja pozostaje możliwa w przyszłości.
Park mozaikowy jako centralna przestrzeń społeczna
Głównym elementem nowej dzielnicy ma być park mozaikowy, planowany jako przestrzeń integracji i rekreacji mieszkańców. Zawierać ma on strefy tematyczne korespondujące z najbliższym otoczeniem, w tym strefę integracji, kultury i sztuki, aktywnego wypoczynku, zieleni formowanej, alei oraz przedpola historycznych hal kolejowych. Park ma pełnić funkcję serca dzielnicy i stanowić przestrzeń odpowiadającą zróżnicowanym potrzebom użytkowników.
Wzdłuż głównych pierzei otaczających park przewidywana jest realizacja usług, które uzupełnią różnorodność przestrzeni zielonych. Plan zakłada adaptację historycznych obiektów wpisanych do rejestru zabytków, takich jak hala lokomotyw spalinowych i hala napraw parowozów na funkcje usługowe. W obszarze parku przewidywana jest również lokalizacja szkoły.
Zieleń publiczna tworzyć ma system powiązanych ze sobą parków i skwerów. Park mozaikowy przenikać będzie w mniejsze formy zieleni urządzonej: w tym tą projektowaną w poszczególnych kwartałach zabudowy, w pasach drogowych oraz na dachach. Układ zielonych mikroprzestrzeni ma integrować cały teren i tworzyć spójny system rekreacyjny.
Projektowana zabudowa odpowiada skalą i charakterem istniejącym kwartałom Łazarza i Wildy. W nowej dzielnicy dominować będą budynki średniowysokie i wysokie. W centralnej i południowej części obszaru zaplanowano lokalizację dominant wysokościowych, które wyznaczają lokalne centra urbanistyczne i porządkują przestrzeń nowej dzielnicy.