W woj. śląskim powstanie nowy, duży park handlowy, tym razem w liczących ok. 62 tysiące mieszkańców Żorach. To jedna z najważniejszych inwestycji komercyjnych ostatnich lat na Śląsku. Projekt będzie zrealizowany na przecięciu obwodnicy miejskiej – al. Armii Krajowej i ul. Wodzisławskiej, 1,5km od rynku miasta.
Trwają prace projektowe związane z budową nowego parku handlowego, który stanie się kluczowym punktem zakupowym dla mieszkańców miasta Żory i okolic. Dzięki strategicznej lokalizacji, na przecięciu al. Armii Krajowej i ul. Wodzisławskiej, nowy obiekt będzie ściągał klientów nie tylko z największych osiedli mieszkaniowych Żor, ale z całego powiatu.
Cały obiekt zajmie ponad 6 hektarów terenu po dawnej cegielni i będzie miał powierzchnię GLA ponad 20 000 metrów kwadratowych.
Układ drogowy został uzgodniony w taki sposób, aby zasilał płynnie nie tylko parking obiektu handlowego na ponad 700 miejsc postojowych, ale i planowane w bezpośrednim sąsiedztwie nowe osiedle mieszkaniowe na około 1000 mieszkań.
– Żory są obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się miastem na Śląsku z dodatnią demografią i intensywnie rozwijającym się przemysłem, a więc nie dziwi już duże zainteresowanie najemców tym projektem – mówi Piotr Wasilewski z Coldwell Banker Commercial (dawniej Nuvalu), odpowiedzialny za komercjalizację obiektu.
Według JLL największy wolumen powierzchni handlowej w budowie – blisko 228 700 mkw. (GLA) – skoncentrowany jest w miejscowościach o populacji mniejszej niż 50 000 mieszkańców. To o 42% więcej niż oddano w 2024 r., gdy roczna podaż w ośrodkach tej wielkości wyniosła 162 500 mkw. (GLA).
Jednocześnie główne aglomeracje utrzymują stabilną pozycję rozwojową z 135 500 mkw. (GLA) powierzchni handlowej w budowie, co świadczy o niesłabnącym potencjale tych rynków i ciągłym dostosowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów.
Szczególnie dynamiczny rozwój kontynuuje segment parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 000 mkw., stanowią dominującą część nowych inwestycji, odpowiadając za blisko 70% całkowitej powierzchni w budowie. Jednocześnie zauważalny jest trend rozwoju mniejszych formatów handlowych. Projekty o powierzchni poniżej 5 000 mkw., głównie mniejsze parki handlowe, stanowią kolejne 10% realizowanych projektów.
– „Rynek handlowy w Polsce wykazuje zróżnicowaną dynamikę rozwoju w wielu formatach. Podczas gdy sektor parków handlowych charakteryzuje się intensywną aktywnością deweloperską, galerie handlowe oraz projekty mixed-use odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu nowych, zagranicznych marek na polski rynek.
Pierwszy kwartał 2025 roku okazał się szczególnie owocny pod względem otwarć sklepów pod nowymi szyldami, w tym sklepów międzynarodowych brandów, z liczbą 10 nowych marek debiutujących na polskim rynku. Ta tendencja świadczy o rosnącej atrakcyjności Polski jako destynacji dla globalnych sieci handlowych i potwierdza silną pozycję kraju na europejskiej mapie handlu detalicznego.
Wśród debiutów warto wyróżnić wejście marki perfumeryjnej Arabian Oud House, pochodzącej z Dubaju i specjalizującej się w arabskich zapachach. Marka ta wybrała prestiżową lokalizację w Fabryce Norblina w Warszawie. Sektor odzieżowy również odnotował wzmocnienie, z amerykańską marką Guess Jeans otwierającą swój sklep w Galerii Wroclavia we Wrocławiu. W segmencie optycznym, marka Grand Optical zainaugurowała swój pierwszy w Polsce salon premium w łódzkiej Manufakturze” – mówi Bohdan Zayka, Senior Research Analyst, Research & Consultancy, JLL.