Warszawa: Tramwaj na Gocław - jest przetarg

SAD

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji wykonawczej dla nowej linii tramwajowej w stolicy. Po tramwaju na Gocław rozpocznie się budowa trasy na Zieloną Białołękę.

W stolicy konsekwentnie stawiamy na rozwój transportu szynowego, który jest bezpieczny, wygodny i ekologiczny. Poza rozwojem sieci metra, budujemy i projektujemy nowe trasy tramwajowe. Lepsza sytuacja budżetowa miasta pozwala nam ruszyć z kolejną długo wyczekiwaną inwestycją, tramwajem na Gocław. Zaczynamy wykup gruntu i zlecamy opracowanie projektów wykonawczych. Warto przy okazji wspomnieć o trwających inwestycjach. Jeszcze w tym roku oddamy linie na Rakowieckiej i do pętli Stegny, a w 2026 roku tramwaj dotrze do Dworca Zachodniego – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Projektowana trasa tramwajowa na Gocław liczy około 3,6 km. Tramwaj obsłuży 60-tysięczne osiedle Gocław, które jest pozbawione teraz efektywnej komunikacji szynowej. Przejazd tramwajem całej trasy od pętli Gocław do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.

Kilka lat przygotowań

Tramwaje Warszawskie dysponują już projektami budowlanymi nowej trasy, zatwierdzonymi projektami stałej organizacji ruchu oraz ważną decyzją środowiskową. Niedawno radni przegłosowali autopoprawkę budżetową, zgłoszoną przez prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, zgodnie z którą na pozyskanie gruntów niezbędnych do realizacji trasy tramwajowej na Gocław przeznaczono 108 mln zł.

Teraz pora na kolejny krok – ogłoszenie postępowania przetargowego na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji. W ramach prawa opcji przewidziane jest również opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, która pozwoli warszawskiej spółce tramwajowej na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane. Uruchomienie tej opcji nie byłoby możliwe, gdyby nie zabezpieczone przez Radę Miasta środki na pozyskanie terenu.

Tramwaje Warszawskie zakładają, że w 2026 r. uzyskają m.in. decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz złożą wnioski o decyzje umożliwiające rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Ich pozyskanie planowane jest na 2027 r. Również w 2027 r., po zabezpieczeniu środków finansowych, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy.

Jaki przebieg trasy?

Nowa trasa tramwajowa będzie odchodzić od istniejącej trasy w al. Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory będą prowadzić wzdłuż Kanału Wystawowego, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Dalej tramwaj pojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.

Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).

Będzie zielono

Ważnym elementem inwestycji będzie zieleń. Projekty budowlane zakładają nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych (ok. 2000 m kw.) oraz 6660 szt. bylin (ok. 1060 m kw.). Ok. 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.

Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz z budową linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajduje się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław).

Nowe trasy w budowie

Tramwaje Warszawskie przygotowują się także do budowy innych tras. W tej chwili trwa projektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Wykonawca analizuje teraz trzy warianty obsługi komunikacyjnej połączenia dzielnicy Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Po wyborze docelowego rozwiązania przystąpi do opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej. W toku dalszych prac projektant sporządzi raport dotyczący ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także przygotuje materiały wymagane do pozyskania decyzji administracyjnych, niezbędnych do rozpoczęcia i realizacji robót budowlanych.