Ważna dla Polski inwestycja. W Porcie Gdańsk powstanie terminal zbożowy [WIZUALIZACJE]

Orzech

Kolejna wielka i bardzo ważna dla polskiej gospodarki inwestycja w Gdańsku. Port Gdański Eksploatacja S.A., jeden z kluczowych operatorów Portu Gdańsk, zrealizuje strategiczny projekt budowy terminalu agro, który znacząco zwiększy zdolności przeładunkowe i magazynowe portu. Inwestycja pozwoli podnieść roczną pojemność magazynową pięciokrotnie – do 152 tys. ton, a zdolności przeładunkowe wzrosną z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie. Koszt tego wielkiego przedsięwzięcia wyniesie ok. 400 milionów złotych.

Zakres inwestycji:

• 9 nowych magazynów zbożowych – 5 na Nabrzeżu Wiślanym, 4 na Nabrzeżu Szczecińskim,

• Modernizacja infrastruktury drogowej, kolejowej i portowej,

Zakup nowoczesnych żurawi Liebherr i taśmociągów, które umożliwią sprawniejszą obsługę dużych statków (do 36 tys. ton).

Port Gdańsk staje się kluczowym węzłem eksportowym dla polskiego zboża, a także innych towarów wymagających magazynowania.

Efekty inwestycji:

Zwiększenie przepustowości portu Szybsza obsługa kontrahentów i nowych klientów z sektora zbożowo-paszowego,

Przygotowanie do dalszej rozbudowy i budowy Terminalu Zbożowo-Paszowego z silosami.

Projekt ten stanowi istotny krok w kierunku dalszej rozbudowy infrastruktury portowej, w tym potencjalnej budowy Terminalu Zbożowo-Paszowego z nowoczesnymi bateriami silosów, co zapewni jeszcze większą wydajność i skalę obsługi.

W ciągu ostatnich 5 lat Port Gdańsk podwoił swoje zdolności przeładunkowe zbóż – z 2 mln ton w 2019 r. do 4,3 mln ton obecnie. Nowy terminal agro umocni tę pozycję, czyniąc Port Gdańsk jednym z najważniejszych hubów eksportowych w regionie Bałtyku.

Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty. W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal, dzięki któremu zwiększona zostanie przestrzeń magazynowa dla tego typu ładunków. 2 grudnia 2024 r. poinformowali o tym minister infrastruktury Dariusz Klimczak i wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na wspólnej konferencji prasowej z premierem Donaldem Tuskiem.

Projekt ten PGE będzie realizować wspólnie z ZMPG, co pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż.

— Mamy dzisiaj możliwości przeładunkowe większe niż możliwości eksportowe, natomiast kluczem jest przepustowość. Jeżeli będziemy mieć dużą przepustowość, to także będzie bardzo dobra cena dla rolnika i wysoka jakość świadczonych usług. To jest niezwykle ważne dla branży agro, nie tylko dla producentów zboża — podkreślił minister Dariusz Klimczak.

— Będzie to inwestycja realizowana w stu procentach przez spółkę należącą do Skarbu Państwa. Została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się aktualnie na rynku. W ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże, więc te nabrzeża spółki Port Gdański Eksploatacja zostały przeznaczone do obsługi takich statków — podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Nowy Agro Terminal – większe zdolności magazynowe

Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów, z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.

Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.

Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Inwestycje te mają charakter uniwersalny. Pozwolą w przyszłości na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia.