Już wkrótce PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni będzie miała nową, najwyższą w polskiej branży stoczniowej i jedną z najwyższych w Europie halę kadłubową oraz nowoczesną halę produkcyjną. Rozbudowane zostaną również nabrzeże i place składowe. Powstaną także nowe drogi wewnętrzne. 10 marca 2023 r., na terenie PGZ Stoczni Wojennej, inwestor wraz z generalnym wykonawcą, konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, podpisali umowę w sprawie realizacji tego zadania.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. Jak podkreśla inwestor, inwestycja jest niezbędna do realizacji Programu "MIECZNIK" i znacznie zwiększy zdolności produkcyjne PGZ Stoczni Wojennej.
– Dzisiejsze podpisanie umowy to zakończenie bardzo pracowitego etapu analiz, projektowania, uzyskiwania pozwoleń oraz wyboru najlepszych rozwiązań i partnerów do realizacji inwestycji. Teraz pełną parą ruszamy z budową. Jeżeli nie natrafimy na nieprzewidziane okoliczności, to już w połowie 2024 r. będziemy dysponowali infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią PGZ Stocznię Wojenną najnowocześniejszą stocznią w Polsce! – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. Dzięki właśnie tym inwestycjom zbudujemy trzy fregaty typu "Miecznik", które będą najnowocześniejszymi jednostkami naszej Marynarki Wojennej. Nasz nowy, rozbudowany potencjał wykorzystamy w przyszłości również do budowy i modernizacji innych jednostek.
Generalny wykonawca na realizacje wszystkich prac ma 67 tygodni od dnia podpisania umowy. Roboty zakończą się w czerwcu 2024 roku.
– Bardzo się cieszę, że możemy się podjąć tak ważnego zadania. Mamy duże doświadczenie zarówno w inwestycjach kubaturowych jak i hydrotechnicznych. W ostatnim czasie działaliśmy m.in. na Mierzei Wiślanej, w portach w Szczecinie, w Gdańsku czy Gdyni, rozpoczęliśmy też dużą inwestycję na nabrzeżu Orlenu. Jestem przekonany, że doświadczenie, jakie dotąd zebraliśmy, zaowocuje sprawną realizacją także tego zadania. Liczę, że za nieco ponad rok spotkamy się w zupełnie odmienionej, nowoczesnej przestrzeni – mówi wiceprezes Grupy NDI, Dyrektor Finansowy Szymon Reptowski.
Najważniejszym zadaniem tej inwestycji jest budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik.
Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. mkw. Wysokość hali – 43 m (a nawet 46 m wliczając zamontowane na dachu zespół urządzeń do wentylacji) – będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie.
Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. mkw.).
Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej.
O inwestorze:
PGZ Stocznia Wojenna jest najstarszą polską stocznią działającą od 1922 roku, kontynuując tradycję Stoczni Marynarki Wojennej oraz utworzonych jeszcze przed II wojną światową w Pucku, a następnie przeniesionych do Gdyni Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej.
Od samego początku głównym zadaniem Stoczni było utrzymanie, serwisowanie i budowa nowych jednostek dla Marynarki Wojennej.
PGZ Stocznia Wojenna oferuje kompleksowe usługi w zakresie projektowania, remontów, przebudów, modernizacji i budów okrętów wojennych oraz jednostek dla innych służb mundurowych i państwowych.
Posiada infrastrukturę przystosowaną do prowadzenia projektów tego typu oraz ponad stuletnie doświadczenie we współpracy z polską Marynarką Wojenną. Dodatkowo zaletą PGZ Stoczni Wojennej jest jej unikalna lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie głównej bazy morskiego rodzaju sił zbrojnych, tj. Portu Wojennego w Gdyni.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni