Od dwóch dekad temat Wschodniej Obwodnicy Warszawy powraca niczym bumerang. Mimo licznych zapowiedzi, przetargów i koncepcji, inwestycja wciąż pozostaje w fazie planowania. Czy tym razem uda się przełamać impas i ruszyć z budową?
Projekt, który wciąż nie może ruszyć z miejsca
Wschodnia Obwodnica Warszawy to jeden z najbardziej kontrowersyjnych i opóźnionych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Choć jej realizacja była zapowiadana już ponad 20 lat temu, do dziś nie wbito nawet pierwszej łopaty. Ostatni raz temat pojawił się w czerwcu bieżącego roku, kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła kolejny przetarg – tym razem na przygotowanie dokumentacji projektowej. Co istotne, trasa ma być projektowana od podstaw… po raz trzeci.
Parametry techniczne i przebieg planowanej trasy
Obwodnica ma liczyć około 14 kilometrów i stanowić fragment drogi ekspresowej S17, łączącej Lublin z Warszawą. Planowany przebieg obejmuje odcinek od węzła Drewnica do węzła Lubelska. Droga ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne oraz cztery główne węzły: Drewnica, Ząbki, Poligon i Warszawa Rembertów.
Decyzje, które blokują postęp
Prace przygotowawcze rozpoczęto już dwie dekady temu, jednak przez ten czas projekt był wielokrotnie wstrzymywany. Głównym problemem pozostaje brak spójności decyzyjnej – każda kolejna administracja uchylała decyzje poprzedników, co skutkowało koniecznością rozpoczęcia procedur od nowa. Dodatkowo, pojawiły się konflikty interesów, spory kompetencyjne, a nawet interwencje instytucji spoza regionu. Jedna z decyzji środowiskowych została zablokowana z powodu występowania rzadkiego gatunku ryb, który wcześniej nie był uwzględniony w analizach. W innym przypadku podważono ważność dokumentu z powodu nieczytelnego podpisu urzędniczki.
Nowe otwarcie: projekt od zera
W marcu bieżącego roku GDDKiA zdecydowała się na radykalny krok – wycofano wszystkie dotychczasowe dokumenty środowiskowe, aby rozpocząć proces projektowy od nowa. W czerwcu ogłoszono przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Zwycięzca będzie odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej, uwzględniając m.in. . możliwość budowy tunelu, który ograniczyłby wpływ inwestycji na środowisko i życie mieszkańców.
Nadzieja na przejrzystość i merytoryczną debatę
Nowe podejście ma na celu zwiększenie transparentności procesu decyzyjnego. Jednym z proponowanych rozwiązań jest podział decyzji środowiskowych na dwa odcinki: od węzła Drewnica do węzła Poligon (gdzie nie występują istotne konflikty) oraz od Poligonu do węzła Lubelska, gdzie problematyczny jest przebieg przez dzielnicę Wesoła.
Realizacja? Najwcześniej po 2035 roku
Choć obecne działania dają nadzieję na przełamanie wieloletniego impasu, eksperci nie przewidują rozpoczęcia budowy przed 2035 rokiem. Jeśli projekt zostanie zrealizowany, Wschodnia Obwodnica Warszawy znacząco odciąży układ komunikacyjny stolicy – nie tylko po jej prawej stronie, ale również w centrum i na zachodzie miasta.
To ostatni, ok. 14-kilometrowy odcinek, który umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego: