Wybrano wykonawcę kolejnego odcinka S17 w woj. lubelskim

Orzech

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę niespełna 19 km drogi S17 od węzła Krasnystaw Północ do węzła Izbica złożyła firma Budimex. Jeśli nie wpłyną odwołania, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą.

Rozstrzygnięcie wydłużyły odwołania

W przetargu wpłynęło 12 ofert o wartości od niespełna 838 mln zł do ponad 1,3 mld zł, przy czym budżet GDDKiA opiewał na 1,14 mld zł. Na wybór najkorzystniejszej z nich wpływ miały cena (waga kryterium 60 proc.) oraz kryteria pozacenowe, czyli przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe (20 proc.) oraz na inne elementy m.in. ekrany akustyczne (20 proc.).

W styczniu tego roku GDDKiA dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty. Wówczas wybrana została oferta firmy Mostostal Warszawa. Jednak od rozstrzygnięcia wpłynęły do Krajowej Izby Odwoławczej odwołania firm uczestniczących w postępowaniu przetargowym. W lutym zostały one rozpatrzone przez KIO, która nakazała GDDKiA unieważnienie wyboru najkorzystniejszych ofert oraz powtórzenie czynności ich badania i oceny. Izba orzekła także, że Mostostal Warszawa podlega wykluczeniu z udziału w dalszym postępowaniu przetargowym. Mostostal zaskarżył ten wyrok do sądu, który w ostatnim czasie oddalił skargę w całości. Kolejnym krokiem, po ponownej analizie i ocenie ofert, był wybór oferty Budimex o wartości 961 547 274,96 zł.

Co dalej?

Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, a także po przedstawieniu przez firmę Budimex gwarancji należytego wykonania, możliwe będzie podpisanie umowy.

Co powstanie?

Odcinek Krasnystaw – Izbica, o długości 18,8 km, zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec – Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. Powstaną trzy węzły: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu.  

S17 Piaski – Hrebenne 

Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem (ok. 125 km) będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie na etapie realizacji są trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego. Dla odcinków Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km), wykonawcy złożyli w ubiegłym roku wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedury te są w toku. Obecnie, w ich ramach, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu tych procedur, a następnie wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane. 

Z kolei w przetargu są odcinki Piaski – Krasnystaw oraz Izbica – Zamość Sitaniec. Dla obu z nich wybraliśmy wykonawców i obecnie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych prowadzi kontrole tych przetargów. Po ich zakończeniu i przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umów przez wykonawców, GDDKiA będzie mogła podpisać kontrakty. 

Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych. Łopiennik – Krasnystaw o długości 9 km, dla którego GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową oraz ok. 12-kilometrowy Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, dla którego procedura ta jest w toku. Przetargi na realizację Dyrekcja planuje ogłosić w przyszłym roku. 

Źródło: GDDKiA