Budimex rozpoczął w Świnoujściu budowę terminala instalacyjnego offshore dla PKN Orlen [WIZUALIZACJE]

Orzech

Budimex rozpoczął budowę terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Generalny wykonawca realizuje część lądową inwestycji za sumę ponad 118 mln zł. Za projekt odpowiedzialna jest Grupa Orlen, która chce wybudować pierwszą w Polsce i jednocześnie jedną z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Europie. Zakończenie budowy planowane jest na koniec grudnia 2024 roku.

Zadaniem powstającego w Świnoujściu terminala WTIV (z ang. wind turbine installation vessel) będzie przeładowywanie, składowanie i montaż sekcji wież wiatrowych wraz z fundamentami oraz innych elementów turbin wiatrowych.

– To dla nas szczególna inwestycja. Zakończyliśmy właśnie realizację terminala logistycznego w porcie promowym w Świnoujściu. Ta inwestycja ma ogromne znaczenie dla naszego klienta i dla rozwoju offshore na Bałtyku. Ma także krótki czas realizacji, więc jest to ambitny projekt. Jestem pewien, że sprostamy wszystkim wymaganiom inwestora. – mówił podczas ceremonii Artur Popko – Prezes Budimex SA.

Inwestycja umożliwi m.in. budowę pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Powero zainstalowanej mocy 1140 MW zlokalizowanej na wodach polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Polski terminal będzie obsługiwał inwestycje realizowane na wodach niemieckich, szwedzkich oraz duńskich.

W ramach podpisanej w piątek ze spółką Orlen Neptun II, w dniu 8 września, umowy, Budimex realizuje część lądową inwestycji. Powstaną na niej m.in. powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopatyi gondole. Na łącznej powierzchni około 17 ha powstanie też infrastruktura komunikacyjna, a także nowy budynek administracyjno – biurowy.

– Realizacja kontraktu będzie wiązała się m.in. z robotami ziemnymi, takimi jak niwelacja terenu, transport kruszywa oraz jego rozkładanie. Od podstaw wykonamy także wszelkie prace związane z budową pomieszczeń administracyjno-biurowych, magazynu oraz parkingów. Prace potrwają 17 miesięcy. – mówi Sylwester Góra – Dyrektor Kontraktu Budimex.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. "Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej" z Instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

W ostatnim czasie Budimex zakończył kilka ważnych inwestycji w woj. zachodniopomorskim. Z końcem sierpnia, na 7 miesięcy przed terminem, oddano kluczową dla mieszkańców Szczecina obwodnicę Przecławia i Warzymic. 4-kilometrowy odcinek znacznie usprawnił nie tylko ruch lokalny, ale skrócił czas przejazduze Szczecina do Trójmiasta.

Od niedawna mieszkańcy Szczecina mogą też korzystać z – mogących pomieścić łącznie blisko 1 000 widzów – 5 nowoczesnych scen, nowego budynku Teatru Polskiego.Ten wyjątkowy pod względem architektonicznym oraz konstrukcyjnym projekt został oddany do użytku na początku sierpnia.

To nie wszystkie inwestycje Budimeksu w tym rejonie. W lipcu br. do użytku mieszkańców Szczecina oddano 9 nowych stacji dla pojazdów elektrycznych, a w ciągu najbliższego roku zakończą się prace budowalne przy jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w tym regionie – moście nad rzeką Regalica.