Co dalej z budową fabryki samochodów elektrycznych Izera?

Orzech

Co dalej z budową w Jaworznie, w województwie śląskim wielkiej fabryki samochodów elektrycznych Izera? Po ostatnich wyborach parlamentarnych pojawiały się pytania o to, co nowy rząd zrobi z projektem budowy polskich samochodów elektrycznych marki Izera?

Wielka fabryka ma powstać w Jaworznie, a spółka Electromobility Poland krok po kroku realizuje kolejne założenia harmonogramu. Obecnie spółka potrzebuje jeszcze tylko pozwolenia na budowę, dzięki czemu jeszcze w tym roku – zgodnie z założonym planem – budowa fabryki mogłaby się rozpocząć.

ElectroMobility Poland już przed kilkoma tygodniami wybrała firmę Mirbud na generalnego wykonawcę (w formuje: "projektuj i buduj") tej wielkiej inwestycji. List intencyjny podpisano w marcu 2024 r. Fabryka ma być gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia pierwszej łopaty.

Są zapewnione pieniądze na realizację inwestycji

Środki finansowe na budowę fabryki w Jaworznie mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jak powiedziała niedawno minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, Komisja Europejska podczas negocjacji zgodziła się, by projekt Izery w ramach wsparcia dla obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, zamiast grantu w ramach KPO. Ministerstwo funduszy czeka już tylko na decyzję Ministerstwa Aktywów Państwowych, by uruchomić procedurę.

Kolejne spotkanie w sprawie inwestycji

Pod koniec ubiegłego tygodnia w Ministerstwie Aktywów Państwowych odbyło się spotkanie z przedstawicielami Geely Holding Group dotyczące rozwoju sektora elektromobilności w Polsce. Rozmowom ze strony rządu przewodził minister Jakub Jaworowski.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ElectroMobility Poland, w tym Paweł Poneta, pełniący obowiązki prezesa spółki. Partnera technologicznego EMP – Geely Holding Group – reprezentował Daniel Li, prezes firmy wraz z zespołem. Podczas spotkania omówiono tematy związane z rozwojem sektora elektromobilności oraz rolą, jaką Polska może pełnić na dynamicznie zmieniającym się rynku motoryzacyjnym w Europie.

W chwili obecnej toczą się intensywne prace nad ewaluacją projektu realizowanego przez ElectroMobility Poland. Prace te mają na celu weryfikację wszystkich założeń biznesowych przedsięwzięcia.

Inwestycja będzie etapowana

Przypomnijmy, fabryka samochodów elektrycznych w Jaworznie ma powstać na terenie 120-hektarowej działki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Realizacja tej wielkiej inwestycji ma zostać podzielona na dwa etapy (w I etapie – bez tłoczni).

Uruchomienie seryjnej produkcji powinno nastąpić do połowy 2026 roku. Rocznie w Jaworznie ma powstawać nawet 150 tysięcy samochodów elektrycznych. Docelowe zdolności produkcyjne określono na 300 tys. samochodów rocznie.

Pierwszymi wydziałami, jakie powstaną w fabryce Izery będą wydziały spawalni, montażu i lakierni. Z czasem zakład zostanie powiększony o centrum badawczo-rozwojowe, wydział tłoczni i wydział montażu baterii, rozbudowane zostaną działy spawalni i montażu.

Część wydziałów charakteryzować się ma również wysokim stopniem automatyzacji – w spawalniczym działać ma 481 robotów, co zapewnić ma utrzymanie odpowiedniej jakości wykonywanych tam platform, na które licencję udzielił Geely Holding.

Pierwotne plany zakładały, że fabryka będzie zatrudniać (bezpośrednio) 2400 pracowników + kilka tysięcy w tzw. "otoczeniu" (kooperanci, itp). Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 5 mld zł (w tym sama technologia to 3 mld zł).