Unieważnienie przetargu na dzierżawę terenu w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku, przeznaczonego dla terminala zbożowego, wzbudziło w naszym kraju duże emocje. Przypomnijmy, decyzja została podjęta przed terminem otwarcia ofert. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. wyjaśnia jednak, że przyczyną podjęcia takiej decyzji są sygnały płynące z rynku. Zapowiada też ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku.
Oto pełna treść komunikatu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.:
W dniu 15 maja 2024 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej ZMPG), zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji odwołał bez podania przyczyn Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku. ZMPG potwierdza, że Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań dotyczących tego Przetargu. ZMPG udzieliło na nie odpowiedzi, które dostępne są na stronie internetowej ZMPG. W ich ramach podmioty zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków Przetargu.
W takiej sytuacji faktycznej i prawnej, nowy Zarząd ZMPG stanął na stanowisku, że odwołanie Przetargu jest optymalnym rozwiązaniem i powinno odbyć się przed terminem składania ofert.
Podjęta przez ZMPG decyzja o odwołaniu Przetargu daje możliwość ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu w oparciu o nowe warunki. ZMPG planuje ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku. Dlatego już od dnia 15 maja 2024 r. ZMPG intensywnie pracuje nad określeniem nowych warunków kolejnego przetargu na najem tej nieruchomości.
Przypomnijmy, ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. przetarg obejmował dzierżawę terenu o łącznej powierzchni 24 hektarów, znajdujego się w głębokowodnej części gdańskiego portu morskiego – pomiędzy Pirsem Rudowym w Porcie Północnym a głębokowodnym terminalem kontenerowym Baltic Hub.
Na tym obszarze obowiązuje pozwolenie na budowę, obejmujące wszystkie kluczowe elementy terminala zbożowego, takie jak: torowiska, parking, drogi dojazdowe, infrastruktura hydrotechniczna do cumowania statków oraz infrastruktura magazynowa i przeładunkowa.
Oznacza to, że inwestor mógłby szybko rozpocząć prace budowlane, a co za tym idzie w dość szybko mógłby rozpocząć działalność operacyjną. Warto podkreślić, że dla terminala zbożowego dostępna byłaby południowa część Pirsu Rudowego, co wykluczyłoby konieczność realizacji inwestycji hydrotechnicznych, które spowodowałyby wydłużenie czasu całego procesu inwestycyjnego.