Co dalej z rozbudową terminalu pasażerskiego na warszawskim Okęciu? Obecnie to kluczowa inwestycja dla rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce. Plany dotyczące realizacji tego ważnego projektu infrastrukturalnego stają pod znakiem zapytania.
Jak informuje "Gazeta Prawna", właściciel warszawskiego lotniska - Spółka Polskie Porty Lotnicze (PPL) - zmaga się z organizacyjnymi problemami po odwołaniu prezesa Andrzeja Ilkowa, co doprowadziło do audytu i oskarżeń o złamanie zasad korporacyjnych Realizacja inwestycji w latach 2026–2029 stoi pod znakiem zapytania, a opóźnienia mogą wpłynąć na otwarcie Portu Solidarność w Baranowie (CPK). Przez problemy z modernizacją warszawskeigo lotniska, ten gigantyczny projekt również może napotkać opóźnienia.
Według "Gazety Prawnej" realizacja modernizacji lotniska im. Chopina została zaniedbana, co stawia pod znakiem zapytania terminowość budowy. Jak czytamy w artykule, spółka rozważa wystosowanie zawiadomienia do prokuratury w sprawie działań byłego prezesa.
Obecnie trwa szczegółowy audyt działań byłego prezesa, a jego wyniki mogą być kluczowe dla dalszych kroków podejmowanych przez firmę.
Niezbędna modernizacja
Modernizacja stanowi rozwiązanie pomostowe, umożliwiające rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu przed uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W najbliższych latach zostanie zmodernizowany terminal pasażerski, którego powierzchnia zwiększy się z obecnych 165 tys. metrów kwadratowych do ponad 189 tys. mkw. Znacząco zwiększy się także liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych – z 62 do 83 oraz szerokokadłubowych – z 15 do 24.
Planowane inwestycje obejmą modernizację terminala, przedłużenie pirsu południowego oraz powiększenie strefy non-Schengen. Realizacja inwestycji o wartości 1,6 mld zł pozwoli na obsługę 30 milionów pasażerów rocznie.
Do momentu rozpoczęcia prac budowlanych, na terenie warszawskiego lotniska prowadzone byłyby działania, które na bieżąco usprawnią ruch i udrożnią najbardziej zatłoczone części portu. Wszystkie inwestycje mają być prowadzone w koordynacji z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), oczywiście pod warunkiem dojścia do realizacji tego gigantycznego projektu.
Lotnisko Chopina pęka w szwach
Warszawski port lotniczy od dziewięciu dekad odgrywa kluczową rolę w polskim lotnictwie. W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło ponad 21 milionów pasażerów i jest największym portem lotniczym w Polsce.
Rozbudowa terminalu, zamiast stanowić strategiczną inwestycję w infrastrukturę lotniczą kraju, stała się przedmiotem organizacyjnych zawirowań i konfliktów. W obliczu coraz bardziej skomplikowanej sytuacji na Okęciu, polski rynek lotniczy stoi przed wyzwaniem, które może wpłynąć na kluczowe plany związane z otwarciem Portu Solidarność w Baranowie.