[Wrocław] Nowoczesny terminal lotniczy we Wrocławiu jest praktycznie gotowy

tuWroclaw.com

Budowa nowego terminalu na wrocławskich Strachowicach jest na ostatniej prostej. Trwają ostatnie prace wykończeniowe a po zakończeniu odbiorów technicznych odlecą z niego pierwsi pasażerowie. Kiedy to się stanie? Uroczyste otwarcie zaplanowano na 29 lutego.

Siedziska jak w Paryżu, system odprawy bagażowej jak w Londynie, rękawy jak w Kopenhadze, a do tego drzewka prosto z Florydy. Nowy terminal wrocławskiego lotniska ma w sobie to, co największe porty lotnicze w Europie, a jednocześnie jest jedyny w swoim rodzaju.

- Pozostajemy regionalnym portem, ale możemy pochwalić się jakością i komfortem obsługi znanymi z europejskich lotnisk największych metropolii. Pasażerowie otrzymują nowoczesny, bogaty wyposażony terminal, a wraz z nim jeszcze więcej połączeń i możliwości podróżowania. Teraz będzie dużo sprawniej i wygodniej - zachwala Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

W całym terminalu rozmieszczono kilkaset wygodnych i eleganckich siedzisk. - Postawiliśmy na rozwiązania, z których korzystają lotniska w Paryżu i Zurychu, gdzie jest nie tylko komfortowo, ale także stylowo. W hali ogólnodostępnej stoją ciemne siedziska z metalowymi elementami, a w strefie zamkniętej zdecydowaliśmy się na drewniane akcenty - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy lotniska.

Takie same fotele stoją w hali lotniska Charlesa de Gaulla. To nie koniec podobieństw do francuskiego portu. - Na poziomie 0 i +1 znajduje się około 30 foteli w oryginalnym, opływowym kształcie, na których można się komfortowo położyć, jak na szezlongu - dodaje.

To co wyróżnia port, to specjalne rękawy, którymi można wejść do samolotu bezpośrednio z terminalu. Z takich samych rękawów korzysta jeden z największych europejskich hubów - port lotniczy w Kopenhadze. W Polsce rękawy posiada jedynie lotnisko Chopina w Warszawie. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest nowoczesny system kontroli bagażu.
- Zdecydowaliśmy się na sprzęt robiony przez czołowego dostawcę na świecie, identyczny, jak na lotnisku Heathrow w Londynie. Bagaż przemieszcza się po lotnisku po dwóch niezależnych od siebie taśmociągach, przechodzi czterostopniową kontrolę bezpieczeństwa oraz skanowanie 3D, po czym trafia na sorter, skąd jest przydzielany do poszczególnych lotów - opowiada Przemysław Marcinkowski.
System kontroli bezpieczeństwa również będzie taki sam, jak na największym lotnisku w Europie. Jego uzupełnieniem jest system monitoringu, na który składa się 400 kamer i 3 stanowiska kontroli wyposażone w 24 monitory 36-calowe. Wrocławskie lotnisko może się też pochwalić jednymi z najdłuższych schodów ruchomych we Wrocławiu. Prowadzą one z ogólnodostępnej hali na poziom +2.
Co dokładnie będzie w nowym terminalu i jego bezpośrednim otoczeniu:
- ponad 330 tys. metrów sześciennych kubatury (największa wśród polskich terminali)
- przestronna i klimatyzowana hala przylotów i odlotów o powierzchni około 1700 mkw.
- 7 stanowisk kontroli bezpieczeństw
- 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
- 12 gate'ów w strefie dla odlatujących
- 2 stanowiska monitoringu wyposażone w 24 36-calowe monitory dające obraz z 400 kamer
- około 4,5 tys. mkw. powierzchni komercyjnej
- parking dla ponad 1100 samochodów
- sala konferencyjna dla 100 osób
- ponad 10 tys. mkw. szkła, 45 km różnego rodzaju rur, około 600 km kabli, 13 wind i blisko 30,5 tys. różnych drzew i krzewów
- 18 drzewek Bucida Buceras pochodzących z Florydy
- terminal będzie 4 razy większy niż obecnie użytkowany
- ponad 3 mln przepustowości podróżnych rocznie (to 2 razy więcej niż teraz)
- docelowo nawet 7 mln obsługiwanych pasażerów w ciągu roku (po ewentualnej rozbudowie)
Autor: Jarosław Garbacz