Sieć tramwajowa w stolicy wzbogaci się o nową, długo oczekiwaną przez mieszkańców tego największego miasta w Polsce trasę. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Nowa trasa powstaje wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025.
• To pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie
• Trasa o długości około 1,6 km zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia
• Podziemny przystanek tramwajowy będzie obok zejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym
Długość tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr wyniesie około 500 metrów. Długość zielonych torów wyniesie ok 900 m. Czas przejazdu z Grójeckiej: ok. 5 minut. Czas przejazdu ze stacji Metro Politechnika: ok. 15 minut.
Nowa trasa tramwajowa poprawi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm ZUE i Fabe. Posadowienie dla nowego odcinka podziemnego tunelu tramwajowego na Ochocie wykonuje firma Soletanche Polska.
Co mieszkańcy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?
W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.
Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.. Czas przejazdu tramwaju do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.
Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.
Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?
Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Przystanek pod ziemią
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.
Kiedy tramwaj z Woli do Dworca Zachodniego?
Tramwaje Warszawskie ogłosiły postępowanie przetargowe na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. To część tramwajowego połączenia obwodowego, które umożliwi wygodne podróże między dzielnicami – bez konieczności przejeżdżania przez centrum.
Planowana trasa tramwajowa połączy budowany obecnie podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, następnie w nowym tunelu, w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski.
Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km. W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).
Więcej informacji na ten temat w naszym artykule z 4 września.







![Trwa rozbudowa bydgoskiej Opery Nova o IV krąg [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/100/100/664420_100x70.jpg)
![Miasto Kraków nabyło działki przy ul. Wrzosowej. Powstanie tam Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/199/71/78279_100x70.jpg)
![Południe Vita w Gdańsku. Nowe osiedle z ogródkami i zielonymi przestrzeniami [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/231/103/686567_100x70.jpg)
![Ponad 2000 nowych miejsc pracy. Powstanie gigantyczna inwestycja w Krakowie [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/196/68/78276_100x70.jpg)
![W Warszawie powstaje Upper One z ponad 130-metrowym wieżowcem [FILMY+ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/177/49/687793_100x70.jpg)
![PGE Baltica rozpoczęła rekrutację do bazy operacyjno-serwisowej w Ustce [FILMY]](https://investmap.pl/_i/gallery/115/115/677747_100x70.jpg)
![Podsumowanie 2025 roku na rynku magazynowym w Polsce i prognozy na rok 2026 [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/191/63/78271_100x70.jpg)

![Na Wyspie Spichrzów w Gdańsku powstaje nowy, wielki, 4-gwiazdkowy hotel [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/198/70/644550_100x70.png)

![We Wrocławiu trwa budowa Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/156/28/51868_100x70.jpeg)
![Wrocław: Powstaje nowa Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/255/127/51455_100x70.jpeg)
![We Wrocławiu powstaje nowa Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/26/26/51738_100x70.jpeg)

![We Wrocławiu trwa budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór [FILMY + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/165/37/51365_100x70.jpeg)

![[Warszawa] W stolicy nadal brakuje miejsc noclegowych](https://investmap.pl/_i/image/36/36/43044_100x70.jpg)

![Jak postępują prace na budowie TAT na Nowy Dwór? [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/70/70/51014_100x70.jpeg)
