Co słychać na budowie drogi ekspresowej S19 Lubartów – Lublin? [FILMY]

Orzech

Budowa dróg technologicznych, roboty ziemne, rozbiórki budynków – tak wygląda plac budowy drogi S19 między Lublinem a Lubartowem. Mimo zimowej przerwy kontraktowej, trwającej od połowy grudnia do połowy marca, wykonawca prowadzi te prace, na które pozwalają warunki pogodowe.

To między innymi rozbiórki budynków, wycinki drzew i krzewów, roboty przy odhumusowaniu terenu oraz budowa dróg technologicznych, które pozwolą na sprawną komunikację na budowie, a także wykopy pod fundamenty obiektów mostowych i rozpoznanie saperskie.

29 obiektów, 40 km dróg lokalnych

Prace w terenie rozpoczęły się w grudniu 2024 r., niedługo po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ramach inwestycji wybudowany zostanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa.

Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Duna (dawniej Mota Engil Central Europe).

Przebieg trasy

Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce.

W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód.

Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa, w sąsiedztwie obecnej DK19, węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.

Żródło: GDDKiA