Co słychać na budowie ostatniego odcinka II linii warszawskiego metra? [FILM]

Orzech

W Warszawie powstaje ostatni odcinek II linii metra. Trwa drążenie tuneli. Tarcza TBM Anna ma w pierwszym etapie prac do pokonania nieco ponad 1060 metrów. W ten sposób połączone zostaną dwie nowe, budowane stacje – Karolin i Chrzanów.

W pierwszej kolejności tarcze Anna i Krystyna będą miały do wywiercenia dwa tunele o długości ponad kilometra – tuż za szybem startowym, zlokalizowanym na stacji Karolin. Jako pierwsza ruszyła Anna. Gdy dotrze do stacji C2 Chrzanów, ekipy techników obsługujących te ogromne „wiertła” zostaną skierowane do drugiej tarczy, która rozpocznie drążenie tunelu prawego.

Na pierwszym odcinku obie, ogromne tarcze TBM, mają do ułożenia łącznie 1422 pierścieni obudowy tunelu. Po wydrążeniu pierwszych tuneli tarcze zostaną „przeciągnięte” przez korpus stacji. Następnie będą miały do wykonania dwa tunele o długości ponad 1200 metrów, które połączą stacje Chrzanów i Lazurowa. Ostatni odcinek, łączący budowę z działającą już linią będzie najkrótszy. Ma niecałe 600 m długości i kończy się na komorze torów odstawczych stacji Bemowo.

Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga.

Łącznie obie tarcze wydrążą aż 5688 metrów tunelu i ułożą 3792 pierścienie jego obudowy. Prace związane z budową tuneli zakończą się w przyszłym roku.

Więcej o drążeniu II linii metra pisaliśmy w lipcu.

Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?

Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Zdjęcie główne w artykule: Szymon Pulcyn / UM Warszawa