Planowana Południowa Obwodnica Warszawy przechodzić będzie pod istniejącymi tunelami I linii metra. Drogowcy zapewniają, że – przynajmniej według obecnych założeń – obejdzie się bez utrudnień w metrze, gdyż tunele zostały odpowiednio przygotowane już na etapie budowy w latach 80.
Obwodnica zostanie poprowadzona w ok. 2,5-kilometrowym tunelu pod Ursynowem. Będzie on także przechodził pod I linią metra (pomiędzy stacjami Natolin i Imielin) – tu jezdnia znajdzie się najgłębiej: 20 metrów pod ziemią. GDDKiA zamierza zbudować obwodnicę w latach 2016-2018.
Tunele metra i grunt wokół w miejscu przejścia POW są odpowiednio wzmocnione. – Koncepcja przeprowadzenia tunelu drogowego pod tunelem metra jest znana od dawna, dlatego też już podczas budowy metra zostały wzmocnione konstrukcyjne segmenty tunelu metra. W obecnej fazie projektu, czyli koncepcji programowej, pozyskano archiwalne materiały projektowe w zakresie parametrów konstrukcyjnych istniejącego tunelu metra – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy zakładają, że tunel drogowy pod metrem będzie wykonywany metodą bezwykopową (czyli metodą przecisku). – W obecnej fazie projektu nie zakłada się konieczności wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń w funkcjonowaniu metra – zapewnia Tarnowska. Jak zastrzega, możliwość wprowadzenia ograniczeń w metrze wynikać będzie ze szczegółów technologii przyjętych przez wykonawcę – to do jego obowiązków będzie należało przyjęcie szczegółowych rozwiązań przejścia tunelu obwodnicy.
Tunel I linii metra nie będzie wzmacniany. Na razie trwa opracowywanie dokumentacji geologicznej – od niej zależeć będzie decyzja o ewentualnym wzmocnieniu gruntu w rejonie metra. Czy jednak budowniczowie obwodnicy będą mieli więcej szczęścia niż wykonawca centralnego odcinka II linii metra, którego zaskoczyły warunki geologiczne na stacji Powiśle, powstającej pod awaryjnie zamkniętym tunelem drogowym Wisłostrady? – Stopień szczegółowości dokumentacji geologicznej winien zapewnić zaprojektowanie obiektu w sposób gwarantujący bezpieczne użytkowanie. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż sposób realizacji prac przez wykonawcę robót będzie miał fundamentalne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa realizacji inwestycji – mówi Tarnowska.
Projekt budowy tunelu opracowuje firma Mosty Katowice. Jak zapewniają przedstawiciele GDDKiA, projektanci mają bogate doświadczenie. Uczestniczyli w realizacji szeregu trudnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, wykonywanych „pod ruchem” (m.in. budowa tuneli w centrach miast, węzłów drogowych czy estakady w ciągu autostrady A-1, nasuwanej nad wielotorową magistralą kolejową). Firma ta ma też na swoim koncie projekt budowy tunelu drogowego w ciągu trasy S-69, drążonego metodą NATM – jak dotąd jest to jedyny w kraju tunel drogowy zrealizowany metodą górniczą.