Co słychać na budowie wielkiego głębokowodnego terminalu na terenie Baltic Hub w Gdańsku? [FILMY]

Orzech

W Gdańsku realizowana jest kolejna wielka inwestycja. Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk), operator największego terminalu kontenerowego na Bałtyku, buduje trzeci głębokowodny terminal T3. Po ukończeniu w drugim kwartale 2025 r. nowy terminal będzie miał ścianę nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Będzie to trzecie dalekomorskie nabrzeże Baltic Hub, które może obsługiwać największe kontenerowce na świecie. Nowy terminal zapewni również 36,5 hektara dodatkowej powierzchni operacyjnej. Łącznie inwestycja jest warta 450 mln euro.

Projekt jest świadectwem ambicji Baltic Hub, aby zbudować największy hub kontenerowy obsługujący Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie i stać się jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie.

Kalendarium inwestycji

Budowa projektu T3 będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Realizacja inwestycji rozpoczęła się na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w stanie obsługiwać największe statki na świecie, a także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

Nowe możliwości T3

Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i doświadczył gwałtownego wzrostu od posiadania tylko jednego głębokowodnego nabrzeża i przepustowości 500 000 TEU, gdy został założony 15 lat temu, do stania się prawdziwym "Baltic Hub" z dwoma głębokomorskimi nabrzeżami, które obsłużyły ponad 2,09 miliona TEU w 2021 r. o łącznej rocznej przepustowości do 3 milionów TEU. W tej chwili Baltic Hub ma 1 300 metrów nabrzeża, 14 żurawi Ship-to-Shore (STS) i roczną przepustowość 2,7 MTEU.

Ponadto Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowej i Wschodniej, z kierunkami śródlądowymi, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. Jest to wynik ciągłych inwestycji na przestrzeni lat, które podniosły przepustowość kolei do 750 000 TEU w 2020 r.

Dyrektor generalny Baltic Hub, Charles Baker, obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy będą realizować projekt z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych już na etapie planowania: – Baltic Hub to prawdziwy terminal 21 wieku, a rozwój T3 przyniesie najnowszą technologię niskoemisyjną, z której każdy europejski port byłby dumny. Podkreślamy raz jeszcze, że podejmujemy uznane na całym świecie środki ostrożności w celu ochrony środowiska, życia morskiego i siedlisk na obszarze objętym projektem. Ta konstrukcja od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje, na przykład poprzez wykorzystanie betonu niskoemisyjnego i wdrożenie urządzeń niskoemisyjnych – takich jak elektryczne żurawie stoczniowe.

Baker dodaje, że: T3 jeszcze bardziej wzbogaci usługi oferowane przez Baltic Hub. Co więcej, będziemy w stanie przyciągnąć nowe usługi, destynacje i sojusze żeglugowe. Rozwijając dodatkowe możliwości przeładunkowe i otwierając nowe połączenia morskie, pobudzimy również polską gospodarkę jako całość.