CPK: Polsko-hiszpańska współpraca przy inwestycjach kolejowych KDP

Orzech

Spółka CPK podpisała umowę z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie Kolei Dużych Prędkości. Partner CPK ma bogate doświadczenie przy planowaniu, projektowaniu i budowie sieci KDP w Hiszpanii, która liczy prawie 4 000 km linii szybkich kolei i jest obecnie najdłuższa w Europie.

W zakres umowy CPK i INECO wchodzą specjalistyczne konsultacje techniczne w sprawie rozwiązań stosowanych w projektach Kolei Dużych Prędkości (KDP), np. dotyczące budowy długich tuneli kolejowych, wdrażania systemu zasilania 2×25 kV AC, projektowania rozjazdów KDP, wdrażania systemu kierowania ruchem kolejowym ERTMS i certyfikacji linii.

Inżynierowie CPK i INECO mogą wymieniać doświadczenia m.in. podczas warsztatów technicznych online, w formie raportów technicznych i w trybie bieżących zapytań mailowych i telefonicznych. Kontrakt o wartości ok. 2 mln zł został zawarty na cztery lata.

INECO posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży KDP w Hiszpanii – na wszystkich etapach tamtejszych inwestycji: od studiów wykonalności i projektów budowlanych poprzez oddawanie linii do eksploatacji i kontrakty na utrzymanie sieci.

Poza Hiszpanią INECO pracuje obecnie przy innych projektach KDP, np. High Speed 2 w Wielkiej Brytanii i Rail Baltica na terenie Litwy, Łotwy i Estonii. Dla polskiego inwestora nie bez znaczenia jest fakt, że spółka posiada doświadczenie w zakresie projektowania i eksploatacji lotnisk pasażerskich oraz intermodalnych połączeń kolejowych z infrastrukturą lotniskową.

Umowa z INECO to kolejny etap działań z hiszpańskim przemysłem kolejowym. Spółka CPK współpracuje też z ADIF, czyli tamtejszym zarządcą infrastruktury kolejowej i jednym z najbardziej doświadczonych podmiotów tego typu w Europie. Efektem są m.in. warsztaty dotyczące liberalizacji rynku kolejowego oraz wymiana know-how w zakresie rozwiązań KDP, np. montażu torów, modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym i budowy infrastruktury telekomunikacyjnej.

Zgodnie z założeniami spółki CPK do 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP Warszawa – Łódź, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki tzw. linii Y, czyli Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, powstaną do 2035 r. W sumie daje to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi prac przygotowawczych i budowlanych.

Jednocześnie trwa analiza, prowadzona przez spółkę CPK, Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK (zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce), proponowanych korytarzy kolejowych. Celem tych działań jest określenie kierunków dalszego rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Zakończenie analiz planowane jest na IV kwartał 2025 r. Uwzględnią one także wyniki prowadzonych obecnie – m.in. z pasażerami, przewoźnikami i organizatorami transportu publicznego – konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.

Źródło: CPK