CPK zaprezentował ukończony projekt budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej [WIZUALIZACJE]

Orzech

Centralny Port Komunikacyjny zakończył prace nad koncepcyjnym projektem budynków Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej (RFFS) – kluczowego elementu infrastruktury zapewniającego bezpieczeństwo pasażerów i pracowników lotniska CPK. Jest to kolejny – po umowie na projekt bazy utrzymania dla służb lotniskowych, wieży kontroli ruchu lotniczego oraz Centrum Kontroli Operacji Lotniczych – etap projektowania tzw. obiektów wspierających lotnisko.

Projekt został opracowany przez konsorcjum firm: AKE Studio, APA i ATP Kraków, a jego wartość wyniosła 6,6 mln zł netto. Kolejnym etapem będzie przygotowanie dokumentacji umożliwiającej uzyskanie pozwolenia na budowę.

Na terenie lotniska zaprojektowano dwie strażnice rozmieszczone w strategicznych lokalizacjach, tak aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa. Strażnica główna (GLO), o powierzchni ponad 3800 mkw., zlokalizowana przy północnej drodze startowej, pełni kluczową rolę w ochronie tej części lotniska, a także wspiera działania ratowniczo-gaśnicze na południowej drodze startowej. Obiekt ten został wyposażony w część biurową i punkt alarmowy, dzięki czemu jest on centralnym punktem koordynacji operacji. Strażnica satelitarna (SAT), zlokalizowana przy południowej drodze startowej, zajmuje powierzchnię ponad 1500 mkw. Ten mniejszy, ale równie istotny obiekt pełni funkcję pierwszego punktu reagowania na zdarzenia w tej części lotniska i pozwala na szybką interwencję do czasu przybycia jednostek wspierających ze strażnicy głównej.

Razem tworzą spójną infrastrukturę zapewniającą sprawną i efektywną reakcję na wszelkie sytuacje wymagające interwencji.

WIZUALIZACJE:

Typ nieznany: feed

Efektywne funkcjonowanie służb ratowniczo-gaśniczych stanowi kluczowy element w strukturze lotniska umożliwiający natychmiastową reakcję na różnorodne zagrożenia – od pożarów i awarii technicznych po kryzysowe sytuacje na pasach startowych.

Przypomnijmy, że spółka CPK ma już projekt budowlany nowego terminala oraz dworca kolejowego. Odbiory projektu trwają, są zaawansowane i powinny zakończyć się na początku tego roku. Zaawansowane są roboty nad dokumentacją projektową m.in. dla dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych.

W 2025 roku spółka planuje złożenie wniosków o pozwolenia na budowę, w tym dla terminala i dworca kolejowego, a także dla niektórych obiektów wspierających. Urealniony harmonogram CPK zakłada, że nowe Lotnisko CPK zostanie uruchomione w 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.