W Poznaniu dobiega końca budowa pieszo-rowerowej przeprawy łączącej Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo. Budowane mosty będą uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.
Nowa przeprawa składać się będzie z dwóch mostów nad Wartą oraz Kanałem Ulgi. Po stronie wschodniej podpory budowane są mniej więcej na wysokości ul. Berdychowo, kolejne na Zagórzu (tj. południowej części Ostrowa Tumskiego), a po stronie zachodniej – w rejonie tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty. Most nad Wartą będzie liczył 165 metrów długości, natomiast drugi, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.
Realizacja zadania jeszcze bardziej uatrakcyjni tereny nadrzeczne, które już teraz są miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców dzięki Wartostradzie. Mosty zostaną połączone z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową. Zadanie obejmuje więc nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W trakcie realizacji jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.
Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym – m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.
Powstające mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i mała architektura.
Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.
Mosty pieszo-rowerowe powstają na podstawie koncepcji architektonicznej, którą wyłoniono w drodze konkursu zorganizowanego przez Miasto przy wsparciu środków rządowych.
WIZUALIZACJE: