Droga krajowa do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej - stan realizacji

Orzech

Inwestycja, na którą umowy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z wykonawcami popisała w II i III kwartale br., powstaje w formule Projektuj i buduj. Oznacza to, że obecnie, zgodnie z harmonogramem, trwają prace projektowe. Roboty w terenie rozpoczną się w przyszłym roku, po uzyskaniu pozwoleń na budowę.

26 km w nowym śladzie

Budowę drogi do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, o długości 26 km, podzielono na dwa odcinki realizacyjne: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).

Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej drogi ekspresowej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie.

Za odcinek o długości blisko 11 km odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł. Odcinek Lubiatowo - DW213 realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.

Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności prowadzi prace projektowe, a następnie uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero w kolejnym etapie rozpoczną się prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kw. 2028 r.

Drugi, 15-kilometrowy odcinek wybuduje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł. Trasę od DW213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6 również realizujemy w formule Projektuj i buduj. Na tym odcinku zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2028 r.

Droga do elektrowni

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Znaczenie strategiczne

Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Kalendarium:

Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213

23 sierpnia 2022 r.– podpisanie umowy na opracowanie Koncepcji programowej (Transprojekt Gdański),

28 czerwca 2024 r.– złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU),

31 grudnia 2024 r. – uzyskanie DŚU8 sierpnia 2024 r.– ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj,

28 marca 2025 r.– wybór najkorzystniejszej oferty,

17 kwietnia 2025 r.– podpisanie umowy z wykonawcą (konsorcjum Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź) i rozpoczęcie prac projektowych,

I kwartał 2026 r.– planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRIDII kwartał 2026 r.– planowane uzyskanie decyzji ZRIDII kwartał 2027 r.– planowane zakończenie robót dla tzw. „ostatniej mili”, czyli 5-kilometrowej drogi technicznej od elektrowni,

II kwartał 2028 r.– planowane zakończenie robót.

Droga wojewódzka nr 213 – droga ekspresowa S6 (węzeł Łęczyce)

23 sierpnia 2022 r.– podpisanie umowy na opracowanie Koncepcji programowej (Transprojekt Gdański),

28 czerwca 2024 r.– złożenie wniosku o wydanie DŚU31 stycznia 2025 r.– uzyskanie DŚU8 sierpnia 2024 r.– ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj29 kwietnia 2025 r.– wybór najkorzystniejszej oferty,

4 lipca 2025 r.– podpisanie umowy z wykonawcą (konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones) i rozpoczęcie prac projektowych,

II kwartał 2026 r.– planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRIDIII kwartał 2026 r.– planowane uzyskanie decyzji ZRID

IV kwartał 2028 r.– planowane zakończenie robót.

Źródło: GDDKiA