Wrocław i Lubin połączy nowa dwupasmowa droga (2x2) [MAPY]

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowuje nową, wielką inwestycję na Dolnym Śląsku. Przebudowana zostanie cała trasa łącząca Wrocław z Lubinem. W ramach inwestycji drogi krajowe: nr 94 (na odcinku granica Wrocławia - Prochowice) i 36 (na odcinku Prochowice - Lubin) zostaną zbudowane od podstaw w nowym śladzie lub częściowo poszerzone w obecnym przebiegu w standardzie dwupasmowym.

• Celem inwestycji jest rozbudowa dróg krajowych nr 94 i 36 na trasie Wrocław – Prochowice – Lubin do przekroju 2x2, która umożliwi zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego łączącego ośrodki o dużym znaczeniu gospodarczym, jakimi są Wrocław i Lubin

• Realizacja inwestycji spowoduje odciążenie istniejącej sieci drogowej, która obecnie przebiega przez centra miast i miejscowości oraz wpłynie na poprawę warunków życia dzięki podniesieniu standardów środowiskowych, obniżeniu ulegnie poziom hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowy

Co udało się dotychczas zrobić?

Obecnie trwają prace projektowe w ramach Etapu I – STEŚ. W ich ramach:

opracowano analizę i prognozę ruchu, która została przekazana do uzgodnienia,

trwają dalsze prace nad oceną bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i materiałami do audytu BRD,

prowadzone były badania terenowe i laboratoryjne, a w kolejnych miesiącach powstanie Studium Geologiczno-Inżynierskie,

kontynuowane są prace nad Raportem Oddziaływania na Środowisko,

trwają szczegółowe prace projektowe – w tym dotyczące rozwiązań skrzyżowań, dróg równoległych oraz aktualizacji planów sytuacyjnych.

31 marca w Lubinie GDDKiA podpisała umowę z biurem projektowym Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na przebudowę dróg krajowych nr 94 i 36 na odcinku Wrocław-Lubin, który przebiega przez gminę Środa Śląska.

W maju 2024 roku odbyły się ostatnie spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin położonych wzdłuż planowanej trasy rozbudowy dróg krajowych nr 94 i 36 na odcinku Wrocław – Lubin.

W ramach spotkań – których odbyło się pięć – mieszkańcy mogli poznać proponowane warianty przebiegu trasy i porozmawiać z projektantami. Wszystkie materiały udostępniono również na stronie internetowej zadania, a opinie można było przekazać za pomocą specjalnego formularza.

Warianty przebiegu

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach realizowanego obecnie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z koncepcją programową (STEŚ-R) opracowywane są różne warianty przebiegu drogi.

– Zakładać będą one rozbudowę ok. 60 km drogi po śladzie istniejącym lub częściowo po nowym śladzie na fragmentach omijających obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygujące parametry drogi — podkreśla GDDKiA.

W zależności od wybranego wariantu, planuje się rozbudowę drogi do przekroju 2x2, czyli dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Ostateczne parametry zostaną dostosowane na podstawie analiz i prognoz ruchu przygotowanych na etapie STEŚ-R.

Planowanych wariantów jest kilkanaście. Część z nich różni się jedynie szczegółami, ale wszystkie umieszczone są na mapach udostępnionych przez GDDKiA.

Zobacz przebieg całej trasy i proponowanych wariantów:

O inwestycji:

W realizowanym obecnie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym wraz z koncepcją programową (STEŚ-R) zostaną opracowane warianty przebiegu trasy. Zakładać będą one rozbudowę ok. 60 km drogi po śladzie istniejącym lub częściowo po nowym śladzie na fragmentach omijających obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygujące parametry drogi.  Trasa będzie przebiegać przez trzy powiaty: lubiński, legnicki oraz średzki.    

W zależności od wybranego wariantu, który zostanie wyznaczony na etapie STEŚ-R, zakłada się rozbudowę drogi do przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) w parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Przekrój dróg zostanie zweryfikowany na podstawie analiz i prognoz ruchu opracowanych na etapie STEŚ-R.     

W ramach inwestycji planowana jest budowa obwodnic wybranych miejscowości, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa nowych. Powstaną chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych. Wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, oświetlenie drogowe oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Parametry drogi zostaną dostosowane do prognozowanych natężeń ruchu z jednoczesnym dostosowaniem konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.   

Realizacja tej trasy spowoduje odciążenie istniejącej sieci drogowej, która obecnie przebiega przez centra miast i miejscowości. Dzięki podniesieniu standardów środowiskowych, obniżeniu poziomu hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowy wpłynie na poprawę warunków życia.  

Kolejnym etapem inwestycji będzie wszczęcie postępowań przetargowych w systemie Projektuj i buduj.