Droga ekspresowa S3 – aktualny stan realizacji na Dolnym Śląsku

Orzech
Budowana droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. Przyjrzyjmy się realizowanym obecnie odcinkom tej trasy na Dolnym Śląsku.
Droga ekspresowa S3 biegnie z północno-zachodniej Polski na samo południe kraju i połączy Świnoujście z Lubawką. S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11
- Droga ekspresowa S3 połączy Świnoujście z granicą polsko-czeską w Lubawce. Trwa realizacja ostatnich odcinków tej trasy. Na Dolnym Śląsku nowa, bezpieczna droga ekspresowa zostanie oddana do ruchu do 2023 r., zaś na Zachodnim Pomorzu  do 2024 r. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Odcinek: Lubin Północ - Kaźmierzów 

Prace na tym odcinku wykonywane są na wszystkich możliwych frontach robót. Wykonawca skupił się w pierwszej kolejności na dokończeniu najbardziej newralgicznego odcinka pomiędzy węzłem Lubin Północ a węzłem Polkowice Południe, dążąc do udostępnienia kierowcom przynajmniej jednej jezdni trasy głównej do końca tego roku. Na prawej nitce tego odcinka, tj. na jezdni od Polkowic w kierunku Lubina, ułożona jest już warstwa wiążąca nawierzchni. Trwa układanie ostatniej warstwy, tj. warstwy ścieralnej. 
Prowadzone roboty mostowe skupiają się w większości na pracach wykończeniowych i związane są m.in. z kosmetyką betonu, przygotowywaniem i profilowaniem stożków pod umocnienie, betonowaniem murków oporowych stożków czy spoinowaniem desek gzymsowych. Wykonane zostały prace związane z montażem fundamentów pod słupy oświetleniowe w rejonie ronda Polkowice Północ. Realizowane są roboty przy zasilaniu oraz oświetleniu na węźle Lubin Północ. Trwają roboty ziemne oraz wykonywane są warstwy konstrukcyjne zbiorników retencyjnych. Umocniono wyloty kanałów i przykanalików do rowów na części trasy głównej. Trwa umacnianie skarp wykopów poprzez gwoździowanie. 
GDDKiA / Michał Soroko
Przypomnijmy, że odcinek S3 Lubin - Polkowice realizowany był wcześniej przez konsorcjum firm Salini i Pribex. Mimo wielokrotnych wezwań tego wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA została zmuszona do odstąpienia od umowy z przyczyn wyłącznie leżących po stronie wykonawcy. 
Zgodnie z nową umową, obecny wykonawca, firma Mota-Engil Central Europe, ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 r.  
GDDKiA / Michał Soroko

Odcinek: Bolków - Kamienna Góra Północ  

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe  tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  
Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. 
Po uzyskaniu w dniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej. W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków, usunięto ponad 120 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, przystąpiono do prac związanych z budową wykopów i nasypów. 
W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 86 proc. wycinki drzew i 70 proc. krzewów. Ponadto wykonano ok. 48 proc. planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. 
Aby rozpocząć prace przy budowie obu tuneli, wykonawca odhumusował rejon przyszłych obiektów, przygotowuje zaplecze, na którym gromadzony jest specjalistyczny sprzęt m.in. wiertnica tunelowa Jumbo Drill. Trwa przygotowanie dróg dojazdowych. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 r. 

Odcinek: Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa) 

Odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br. 
W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe  Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). 
Obecnie wykonywane są roboty związane z odhumusowaniem przyszłego pasa drogowego oraz z zabezpieczeniem gazociągów. Realizowana jest wycinka przy węźle Kamienna Góra Północ i Kamienna Góra Południe oraz w okolicach Lubawki. W początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Zakończone zostały prace archeologiczne.  
Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2022 r. 
Źródło: GDDKiA