Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało kontynuację prac, które pozwolą ogłosić przetarg na budowę ostatniego, południowego odcinka trasy S3, z Bolkowa aż do granicy polsko-czeskiej.
Droga ekspresowa S3 to element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC – The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.
– Przyszła trasa ekspresowa, łącząca Bolków z Lubawką, jest ostatnim, nieskierowanym do realizacji odcinkiem drogi S3 w kierunku południowym. Co ważne, jest to obecnie kluczowy fragment, mogący poprawić płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadanie to znajduje się na sieci bazowej TEN-T, którą Polska zobowiązała się zbudować do 2030 r. Odcinek ten był przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach instrumentu CEF, który nie uzyskał akceptacji Komisji Europejskiej.
Zadanie to znajduje się na sieci bazowej TEN-T, którą Polska zobowiązała się zbudować do 2030 r. Odcinek ten był przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach instrumentu CEF, który nie uzyskał akceptacji Komisji Europejskiej.
– Jednak jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, rozważana jest ponowne złożenie wniosku do CEF lub też pozyskanie środków z innych źródeł – wyjaśnia Jan Krynicki.
Droga ekspresowa S3 docelowo będzie miała długość około 480 km i przebiegać południkowo od zespołu portów morskich Szczecin-Świnoujście na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice miast Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce.
S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11 (dotychczas droga ekspresowa R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 roku w Straszynie.
Odcinki S3 w budowie
REKLAMA
S3 na odcinku Północ Nowa Sól - Legnica (A4) powstaje na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Ma długość około 80 km, w tym trzynaście węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II.
Trasa została podzielona na pięć zadań. Łączna wartość inwestycji to około 2,5 mld zł. Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i Buduj”. Planowany termin zakończenia to II kwartał 2018 roku.
S3 na odcinku Południe Legnica - Bolków (z węzłem) ma długość ok. 36 km, w tym cztery węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Podzielona została na dwa zadania. Łączna wartość inwestycji to ok. 900 mln zł. Planowany termin zakończenia to IV kwartał 2018 r.
S3 na odcinku Południe Bolków (bez węzła) - granica państwa ma długość ok. 32 km. Jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Realizacja przewiduje budowę trzech węzłów: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka.
S3 na odcinku Południe Legnica - Bolków (z węzłem) ma długość ok. 36 km, w tym cztery węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Podzielona została na dwa zadania. Łączna wartość inwestycji to ok. 900 mln zł. Planowany termin zakończenia to IV kwartał 2018 r.
S3 na odcinku Południe Bolków (bez węzła) - granica państwa ma długość ok. 32 km. Jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Realizacja przewiduje budowę trzech węzłów: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka.
– Jest to bardzo skomplikowana technologicznie inwestycja, w ramach której przewidziano szereg obiektów inżynierskich, w tym estakad po około 700 metrów i dwóch tuneli drogowych po około 2300 metrów i około 320 metrów – wyliczają przedstawiciele GDDKiA.
Tłumaczą, że w przypadku uzyskania potwierdzenia finansowania dotyczącego zapewnienia środków na realizację odcinka Bolków - Lubawka, będzie możliwe uruchomienie I etapu postępowania przetargowego.
– Wcześniej pozostanie jeszcze do wykonania szczegółowe przygotowanie i pełne przeprowadzenie aktualizacji wielotomowej dokumentacji – podkreślają drogowcy.
Obecnie przewidywana jest ewentualna realizacja połączenia z południową granicą Polski w systemie „Projektuj i buduj“, w podziale na dwa zadania: zadanie III, od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła) oraz zadanie IV, od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) - granica państwa.