Ogłoszono przetargi na prace przygotowawcze dla A4 i S5

Ogłoszono przetargi na prace przygotowawcze dla A4 i S5

REKLAMA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała przetargi na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 z Sobótki do Bolkowa.
Efektem postępowań będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz programem funkcjonalno-użytkowym. Opracowanie podzielone zostało na dwa odrębne przetargi. Pierwsze postępowanie dotyczy opracowania dokumentacji dla 36-kilometrowego  odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. W rezultacie wykonana dokumentacja dostarczyć ma analizy rozbudowy istniejącej trasy w istniejącym śladzie.
Drugie postępowanie swoim zasięgiem obejmuje blisko 80-kilometrowy odcinek autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód / Stary Śleszów oraz 50 kilometrów drogi ekspresowej relacji Sobótka – Bolków. W tym przypadku analizie mają zostać poddane 3 warianty:
Wariant 1 kombinacja A4 i S5 - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
REKLAMA
Wariant 2 kombinacja A4 i S5 - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
Wariant 3 kombinacja A4 i S5 - przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.

Najstarszy odcinek autostradowy w Polsce

Odcinek A4 z Wrocławia do Krzyżowej powstał w latach 30. XX wieku i jest najstarszym odcinkiem autostradowym w Polsce. Ok. 105-kilometrowy fragment trasy nie spełnia w całości warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Poza kilkoma krótkimi odcinkami nie posiada pasa awaryjnego. Brak mu również tzw. MOP-ów, czyli Miejsc Obsługi Podróżnych, a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest przystosowana do obecnego natężenia ruchu.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Szarel
Zaczynają się przygotowania do wielkiej przebudowy autostrady A4. Trasa wreszcie będzie miała po trzy pasy ruchu. Zniknie aż osiem węzłów, powstaną za to trzy nowe. Droga na pewno będzie płatna. 8 węzłów na A4 do likwidacji ( minn. Wądroże Wielkie)  Do likwidacji przewidziano 8 węzłów - Węzły na A4 są zbyt blisko siebie. To niezgodne z przepisami. Autostrada to droga ograniczonego dostępu, głównie dla ruchu tranzytowego. Zbyt gęste rozmieszczenie węzłów może sprzyjać sytuacjom potencjalnie niebezpiecznym. Na węzłach, które przewidziano do likwidacji, ruch jest niewielki. Obsługują one głównie ruch lokalny - dodaje rzecznik GDDKiA. Powstaną też trzy nowe zjazdy. - Legnica II to połączenie A4 z budowaną niedługo trasą S3. Węzeł LSSE będzie stanowił dojazd do strefy ekonomicznej. W tej okolicy jest znaczny ruch ciężarówek - mówi Joanna Borkowska. W tej chwili przy LSSE znajduje się zjazd z A4, ale nie spełnia on wymogów węzła autostradowego. Natomiast zupełnie nowy węzeł Strzeganowice ma zastąpić zlikwidowany zjazd Pietrzykowice. ------------------- Od Legnicy do Oławy na A4 musi być co najmniej 4-5 pasów na jednym kierunku. Obok autostrady linia kolejowa z TIR-ami . Wkrótce zwiększy się ilość TIR-ów jak do współpracy gospodarczej dojdzie Ukraina
REKLAMA