Trudno wyobrazić sobie, że cała realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) będzie wolna od wyzwań związanych z terminowością wydawania decyzji, koordynacją prac i spełnianiem formalności. W przypadku PKP PLK opóźnienia są naturalne i wynikają z konieczności modernizacji istniejącej infrastruktury.
Z kolei dla inwestycji realizowanych przez CPK sytuacja wygląda odmiennie – bo projekt opiera się na budowie zupełnie nowej infrastruktury, co teoretycznie powinno przełożyć się na większą efektywność. Jednak nadal konieczne jest włączenie do systemu nowych elementów, takich jak wyjście w tunelu z okolic Warszawy-Zachód czy dalsza rozbudowa sieci – co wiąże się z formalnościami i ryzykiem opóźnień w uzyskaniu decyzji.
– Data 2032, podawana oficjalnie, jest obecnie głównym celem realizacji dla projektu CPK, ale trudno dziś jednoznacznie ocenić, czy ten termin zostanie dotrzymany – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Wielokrotnie podkreślałem, że na tym etapie to za wcześnie, aby prognozować z dużą pewnością. Patrząc jednak na sposób prowadzenia inwestycji, zwłaszcza w sektorze kolejowym i lotniskowym, widać, że opóźnienia są niestety częścią procesu. Dlatego na razie zakładam, że realny czas realizacji znajduje się w przedziale między 2032 a 2035 rokiem. Kiedy jednak zostaną wybrane główne firmy odpowiedzialne za budowę tegorocznych etapów i kluczowych elementów inwestycji, dopiero wtedy można ocenić ich potencjał i zdolność do radzenia sobie z opóźnieniami. Dopiero wtedy wyłoni się pełny obraz, jak duże i jak częste mogą być przesunięcia czasowe w realizacji tego strategicznego projektu. Jedno jest pewne – dla Polski, przy tak dużych wyzwaniach, realizacja CPK musi się rzetelnie i terminowo rozpocząć – aby zagwarantować nie tylko modernizację, ale też bezpieczeństwo i konkurencyjność kraju na arenie międzynarodowej – podsumowuje Adrian Furgalski.
Źródło: eNewsroom.pl








![Stacja Ostróda za ponad ćwierć miliarda złotych przechodzi wielką przebudowę [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/203/75/645835_100x70.jpg)
![Trwa przebudowa Towarowej Obwodnicy Poznania [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/94/94/78430_100x70.jpg)
![Kultowe molo wraca do życia. Spacer w głąb morzem znów staje się możliwy [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/84/84/78420_100x70.jpg)
![Warszawa: Trwa rewitalizacja kwartału ulic Złotej, Zgoda, Sienkiewicza i Jasnej [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/42/42/623402_100x70.jpg)
![Zabytkowy, dawny Pałac Sportu w Łodzi przejdzie metamorfozę [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/234/106/642538_100x70.jpg)
![W Bydgoszczy powstaje hala lekkoatletyczna i strzelectwa sportowego [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/10/10/679434_100x70.jpg)
![Budowa nowego budynku dydaktycznego dla Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie dobiega końca [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/166/38/598438_100x70.jpg)
![Centrum Brochowa zyska nowe oblicze. TBS Wrocław ogłasza przetarg na budowę 200 mieszkań [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/97/97/672353_100x70.jpg)
![121-metrowa wieża ATAL Sky+ zmienia panoramę Katowic [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/249/121/688377_100x70.jpg)



![[Wrocław] Będzie luźniej. Na Dworcu Głównym przybyło wyremontowanych peronów](https://investmap.pl/_i/image/209/81/7889_100x70.jpg)

![[Warszawa] Deweloper stawia na rozwój projektu Żeromskiego 17](https://investmap.pl/_i/image/73/73/29513_100x70.jpg)
![[Wrocław] Dworzec Główny na Euro będzie gotowy, ale obiadu tam nie zjemy](https://investmap.pl/_i/image/65/65/6977_100x70.jpg)


![[Wrocław] Szeroka dwupasmówka do nowego terminalu lotniska już gotowa](https://investmap.pl/_i/image/105/105/7529_100x70.jpg)
![[Wrocław] Z Wrocławia do Amsterdamu samolotem. Jest nowa trasa i nowy przewoźnik](https://investmap.pl/_i/image/206/78/25294_100x70.jpg)