Wrocław i Pragę połączy kolej dużych prędkości? Czesi przystępują do analizy opłacalności tej inwestycjiźródło: CPK

Wrocław i Pragę połączy kolej dużych prędkości? Czesi przystępują do analizy opłacalności tej inwestycji

https://img.investmap.pl/user/3/35_%s.jpg
Orzech
REKLAMA
Czeski Zarząd Infrastruktury Kolejowej (Sprava Żeleznic) rozpisał przetarg na sporządzenie studium wykonalności dla kolei dużych prędkości (VRT), która miałaby łączyć Pragę z Wrocławiem przez Hradec Kralove. Na opracowanie analizy przeznaczono 20 mln koron, czyli około 750 tys. euro.
Linia ma według wstępnych planów prowadzić wzdłuż istniejącej autostrady D11 z Pragi do Hradce Kralove. Następnie linia kolejowa skierowałaby się w stronę miejscowości Chlumec nad Cidliną i dalej na północ w stronę granicy z Polską. Ma łącznie liczyć około 600 km długości.
Wykonawca studium będzie miał za zadanie także przenalizowanie m.in. wszystkich potencjalnych barier geograficznych na planowanej trasie, sposób integracji linii z konwencjonalną siecią kolejową, a także wszystkie możliwe problemy z przepustowością konwencjonalnej sieci kolejowej w Pradze z propozycjami zwiększenia jej przepustowości. 
Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać się do organu zarządzającego kolejami w Czechach do 4 grudnia. Studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia ma być gotowe w ciągu półtora roku od dnia podpisania umowy. Choć sam dokument nie przesądzi ostatecznie o realizacji tej inwestycji, to jednak najczęściej jest pierwszym krokiem przed rozpoczęciem realizacji.
Ogłoszenie przetargu na studium wykonalności dla kolei dużych prędkości VRT, która miałaby przebiegać przez Hradec Kralove oznacza, że Czesi zrezygnowali z wcześniejszych planów odnośnie połączenia Pragi z Wrocławiem przez Liberec na północy Czech. Początek budowy VRT planowany jest na 2025 rok.

Polacy planują odcinek od granicy do Wrocławia

Także Polska planuje budowę kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku. Miałaby być realizowana w ramach tzw. "szprych kolejowych" łączących planowany do realizacji Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z miastami w całej Polsce. Szprycha nr 9 ma połączyć CPK przez Łódź Fabryczną z Wrocławiem i dalej przez Świdnicę i Wałbrzych z granicą polsko-czeską w Lubawce.
– Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu, dawnym królewskim mieście. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów, znajdujący się na historycznym bursztynowym szlaku, aż do Wrocławia, miasta 118 mostów i Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W Jaworze i Świdnicy można obejrzeć Kościoły Pokoju, największe drewniane budowle o funkcjach religijnych w Europie, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe (w których kręcono np. „Opowieści z Narni”) albo jechać dalej – do czeskiej Pragi – informują przedstawiciele CPK.
CPK
Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które przewidziane są do realizacji w ramach szprychy nr 9, Wrocław i Dolny Śląsk zostaną połączone z Centralnym Portem Komunikacyjnym w czasie krótszym niż 2 godziny. Nowe odcinki torów w korytarzu Warszawa-CPK-Wrocław-Praga mają pozwolić nie tylko na radykalne skrócenie czas dojazdu do Wałbrzycha, ale pozwolą także na włączenie w szprychę nr 9 także jednego z największych dolnośląskich miast, 60-tysięcznej Świdnicy.
CPK
– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkę do czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina – wyjaśnia Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
CPK
Według zapowiedzi przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 9: Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami ma być realizowana w pierwszej kolejności czyli przewidziana jest do realizacji do końca 2027 roku. Tak, jak wszystkie przedsięwzięcia dotyczące części kolejowej (łącznie blisko 1800 km nowych linii) ma być realizowana do końca 2034 roku, czyli w następnych dwóch perspektywach finansowych UE.

Komentarze (5)

Napisz komentarz
Wroart(gość)
Żadne połączenie szybkich kolei nie jest opłacalne przez góry gdy nie łączą ośrodki docelowe oddalone co najmniej o trzy tysiące kilometrów, i to tylko wtedy kiedy nie ma alternatywnych sposobów komunikacji. To co oni planują i to co napisałeś to są po prostu mrzonki. Ponadto Wrocław ma i może mieć przy niewielkich nakładach połączenie dobrej prędkości z Pragą i Berlinem.
Wro(gość)
Żadne połączenie szybkich kolei nie jest opłacalne przez góry gdy nie łączą ośrodki docelowe oddalone co najmniej o trzy tysiące kilometrów, i to tylko wtedy kiedy nie ma alternatywnych sposobów komunikacji. To co oni planują i to co napisałeś to są po prostu mrzonki. Ponadto Wrocław ma i może mieć przy niewielkich nakładach połączenie dobrej prędkości z Pragą i Berlinem.
Wro(gość)
@
Krakowianin
(gość)
No bardzo dobrze, świetnie, ale to nie Wrocław z Pragą tylko Kraków z Wiedniem powinien być połączony w ten sposób. Ewentualnie przez Wrocław i Pragę, ale to wydłużą połączenie, a poza tym Czechy chyba nieodwołalnie wpadły w ręce niemieckie i lepiej żeby pociąg tamtędy nie jeździł.
Żadne połączenie szybkich kolei nie jest opłacalne przez góry gdy nie łączą ośrodki docelowe oddalone co najmniej o trzy tysiące kilometrów, i to tylko wtedy kiedy nie ma alternatywnych sposobów komunikacji. To co oni planują i to co napisałeś to są po prostu mrzonki. Ponadto Wrocław ma i może mieć przy niewielkich nakładach połączenie dobrej prędkości z Pragą i Berlinem.
Krakowianin(gość)
No bardzo dobrze, świetnie, ale to nie Wrocław z Pragą tylko Kraków z Wiedniem powinien być połączony w ten sposób. Ewentualnie przez Wrocław i Pragę, ale to wydłużą połączenie, a poza tym Czechy chyba nieodwołalnie wpadły w ręce niemieckie i lepiej żeby pociąg tamtędy nie jeździł.
Krakowianin(gość)
No bardzo dobrze, świetnie, ale to nie Wrocław z Pragą tylko Kraków z Wiedniem powinien być połączony w ten sposób. Ewentualnie przez Wrocław i Pragę, ale to wydłużą połączenie, a poza tym Czechy chyba nieodwołalnie wpadły w ręce niemieckie i lepiej żeby pociąg tamtędy nie jeździł.

Najnowsze artykuły

Są pieniądze na budowę Domu Opieki Wyręczającej we Wrocławiu [WIZUALIZACJE]
We Wrocławiu, na Sołtysowicach, przy ulicy Sołtysowickiej 58 powstanie Dom Opieki Wyręczającej. Dzię...
Budowa The Bridge w Warszawie coraz bliżej
Ghelamco rozpoczyna przygotowania do budowy wieżowca The Bridge. Budynek stanie u zbiegu ulicy Towar...
Kraków: Miasto planuje nową kładkę na Dębnikach
Rada miasta na wniosek wiceprzewodniczącego Rafała Komarewicza zleciła Zarządowi Inwestycji Miejskic...
Kolejna amerykańska firma stawia na Katowice
Hyland Software, amerykańska firma z branży IT, która zainwestowała w Katowicach w ubiegłym roku otr...
Warszawa: Central Point przyciąga najemców [FILM]
Firma prawnicza Wolf Theiss zdecydowała się wynająć w Central Point 1500 mkw. powierzchni...
Kraków: Przy rondzie Matecznego powstaje nowe osiedle
Przy ulicy Rydlówka, niedaleko ronda Matecznego, deweloper Echo Investment rozpoczyna realizację osi...
Cukrownia Apartamenty stanie w Szczecinie
Przy ul. Południowej i Floriana Krygiera w Szczecinie, na przeszło 6 ha działce powstaje osiedle Cuk...
Trwają prace nad dokumentacją dla trasy S8 na odcinku: Wrocław - Kłodzko
W trakcie opracowania jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla rozbudowy trasy ek...
Kraków: Tramwajem przez Aleje
Miasto Kraków rozpisało przetarg na koncepcję nowej linii tramwajowej, miałaby ona przebiegać pomięd...
Kraków: Utrudnienia na ulicy Podgórskiej
Z powodu kolejnego etapu prac konstrukcyjnych mostów kolejowych nad Wisłą, dziś 25 stycznia zamknięt...