Jest wykonawca studium dla pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Wrocławiaźródło: PKP Intercity

Jest wykonawca studium dla pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Wrocławia

Orzech
Orzech
REKLAMA
Kolejny krok ku budowie nowej linii kolejowej dużych prędkości, która połączy stolicę Polski z Wrocławiem. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.
Prawie 140-kilometrowy odcinek WarszawaCPKŁódź Niciarniana to kluczowy element tzw. szprychy nr 9. Nowe tory kolejowe umożliwią dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a do Łodzi – w 45 minut (obecnie 1 godz. 20 min.). Z Łodzi do CPK pasażerowie dotrą pociągiem w 30 minut. Ta linia pozwoli na włączenie Portu "Solidarność" w system kolei dużych prędkości w Polsce, a w ramach kolejnych etapów poprowadzi dalej w stronę Wrocławia i granicy z Czechami (docelowo powstanie także kolejowa odnoga w kierunku Poznania).
Przedmiotem zamówienia jest tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej WarszawaCPKŁódź (bez odcinka w obrębie węzła CPK, którego dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych CPK).
Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis – właśnie te firmy przygotują wspólnie STEŚ dla pierwszej linii kolei dużych prędkości Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł netto. Pozostałe oferty zostały złożone przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł netto).
O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).
CPK
Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.
Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).
W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Jednocześnie parametry projektowe (np. promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości do 350 km/h – jeśli będzie taka potrzeba. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.
Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych CPK.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Nexity wystartowało ze sprzedażą nowego etapu osiedla City Vibe w Krakowie [WIZUALIZACJE]
Rozpoczęła się sprzedaż II etapu pierwszej w Krakowie inwestycji Nexity Polska – City Vibe przy...
We Wrocławiu trwa rewitalizacja linii kolejowej w kierunku Sobótki i Świdnicy [FILM + ZDJĘCIA]
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują za blisko 200 mln zł rewitalizację linii kolejowej z Wrocławia...
Amerykański koncern Gates zwiększa zatrudnienie w swojej fabryce w Legnicy
Jeden z liderów na rynku w produkcji zaawansowanych technologicznie pasków gumowych i przewodów, któ...
Develia rozpoczęła we Wrocławiu budowę osiedla Kaskady Różanki [WIZUALIZACJE]
Develia rozpoczęła przedsprzedaż lokali w inwestycji Kaskady Różanki przy ulicy Chorwackiej. De...
Gdańsk: Uni-logistics pierwszym najemcą w Panattoni Park Tricity East VI
Spółka Uni-logistics, specjalizująca się w spedycji morskiej, kolejowej, lotniczej i transporcie dro...
Pierwszy pociąg hybrydowy szykuje się do podróży po Dolnym Śląsku
Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do legnickiej b...
Pod Warszawą powstanie 60 market OBI w Polsce
W aglomeracji warszawskiej ruszyła budowa piątego marketu sieci OBI. Będzie to jednocześnie 60 sklep...
Francuski potentat z branży logistycznej GEFCO rozwija swoje dwa centra pod Wrocławiem
Kolejna wielka i znana międzynarodowa firma stawia na Aglomerację Wrocławską i inwestuje w rozwój. F...
W Krakowie trwa budowa nowej wielofunkcyjnej hali sportowej Akademii Górniczo-Hutniczej [ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]
W stolicy Małopolski, przy ul. Buszka trwa budowa nowej hali sportowej Akademii Górniczo-Hutniczej (...
Wrocław: Naprzeciwko Toru Wyścigów Konnych powstaje nowy obiekt hotelowy [ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]
We Wrocławiu przy ul. Zwycięskiej 3 na osiedlu Krzyki-Partynice, naprzeciwko Toru Wyścigów...