Kolejny krok ku budowie nowej linii kolejowej dużych prędkości (oznacza wg CPK pociągi jeżdżące do 250 km/h), dzięki której za kilka, kilkanaście lat podróż z Wrocławia do Pragi zajmie zaledwie około dwóch i pół godziny. Obecnie trwa ona ponad 5 godzin.
Czesi zapowiedzieli budowę linii kolejowej dużych prędkości od Pragi przez Hradec Králové (z odgałęzieniem do Pardubic) do granicy z Polską i wybrali niedawno wykonawcę studium wykonalności tej inwestycji. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z Grupy Sudop, a wykonanie analizy będzie kosztowało 12,6 mln koron. Opracowanie studium wykonalności powinno zostać zakończone w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach koordynuje swoje zamierzenia inwestycyjne z polską stroną.
W Czechach linia ma prowadzić wzdłuż istniejącej autostrady D11 z Pragi do Hradec Králové. Następnie linia kolejowa skierowałaby się w stronę miejscowości Chlumec nad Cidliną i dalej na północ w stronę granicy z Polską. Ma łącznie liczyć około 600 km długości.
Podobna inwestycja planowana jest również po polskiej stronie. W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce ma zostać wybudowana linia dużych prędkości z Warszawy, przez Wrocław aż do granicy w Lubawce. Według planów polskiego rządu, Dolny Śląsk ma być regionem, w którym prace związane z budową CPK ruszą jako w jednym z pierwszych w Polsce.
REKLAMA
Przez Wrocław będzie przebiegać szprycha nr 9. Projekt zakłada budowę dwóch nowych linii na Dolnym Śląsku: nr 267 łączącej linię kolejową nr 274 (Żarów - Jaworzyna Śląska) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268 między stacjami Świdnica Miasto i Lubawka i dalej do granicy z Czechami w rejonie miejscowości Královec. Aktualnie spółka CPK ocenia oferty w przetargu na wykonanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla tych dwóch nowych linii.

CPK
Rozpoczęcie robót budowlanych na Dolnym Śląsku planowane jest do końca 2023 roku, a ich zakończenie przewidziano na rok 2027. Obecnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i inne prace przygotowawcze.
Jednocześnie ma być budowana będzie linia kolejowa nr 86, która ma być dostosowana do dużych prędkości. Przebiegać będzie przez Wrocław - Czernicę Wrocławską - Kępno do Sieradza jako fragment szprychy nr 9, co ma umożliwić dojazd pociągiem z Wrocławia do Warszawy w około 2 godziny. Podróż z Wałbrzycha do Wrocławia według wyliczeń CPK ma trwać 40 minut.



![Jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce gotowa! [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/77342_100x70.jpg)


![„Podatek od pustostanów” nie obniży cen. Zmieni strategie deweloperów [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/gallery/169/41/595625_100x70.jpg)
![Ruszyła budowa 150-metrowego wieżowca AFI Tower w Warszawie [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE+FILM]](https://investmap.pl/_i/image/24/24/77336_100x70.jpg)
![Co się buduje w Katowice Airport? [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/196/68/660932_100x70.jpg)





![[Wrocław] Do 2020 roku nie ma szans na Koleje Dużych Prędkości](https://investmap.pl/_i/image/7/7/5639_100x70.jpg)




![[Wrocław] Pociągiem do Warszawy w 2 godziny, do Berlina w niecałe 4? Eksperci: to możliwe](https://investmap.pl/_i/image/137/9/3721_100x70.jpg)
![[Wrocław] Polskie TGV sunące z Wrocławia ''zamrożone'' do 2030 roku](https://investmap.pl/_i/image/203/75/4811_100x70.jpg)