W dwie i pół godziny koleją z Wrocławia do Pragi? Powstanie nowa linia dużych prędkościźródło: PKP Intercity

W dwie i pół godziny koleją z Wrocławia do Pragi? Powstanie nowa linia dużych prędkości

Orzech
Orzech
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM
Kolejny krok ku budowie nowej linii kolejowej dużych prędkości (oznacza wg CPK pociągi jeżdżące do 250 km/h), dzięki której za kilka, kilkanaście lat podróż z Wrocławia do Pragi zajmie zaledwie około dwóch i pół godziny. Obecnie trwa ona ponad 5 godzin.
Czesi zapowiedzieli budowę linii kolejowej dużych prędkości od Pragi przez Hradec Králové (z odgałęzieniem do Pardubic) do granicy z Polską i wybrali niedawno wykonawcę studium wykonalności tej inwestycji. Przetarg wygrało konsorcjum dwóch firm z Grupy Sudop, a wykonanie analizy będzie kosztowało 12,6 mln koron. Opracowanie studium wykonalności powinno zostać zakończone w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach koordynuje swoje zamierzenia inwestycyjne z polską stroną. 
W Czechach linia ma prowadzić wzdłuż istniejącej autostrady D11 z Pragi do Hradec Králové. Następnie linia kolejowa skierowałaby się w stronę miejscowości Chlumec nad Cidliną i dalej na północ w stronę granicy z Polską. Ma łącznie liczyć około 600 km długości.
Podobna inwestycja planowana jest również po polskiej stronie. W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce ma zostać wybudowana linia dużych prędkości z Warszawy, przez Wrocław aż do granicy w Lubawce. Według planów polskiego rządu, Dolny Śląsk ma być regionem, w którym prace związane z budową CPK ruszą jako w jednym z pierwszych w Polsce.
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM
Przez Wrocław będzie przebiegać szprycha nr 9. Projekt zakłada budowę dwóch nowych linii na Dolnym Śląsku: nr 267 łączącej linię kolejową nr 274 (Żarów - Jaworzyna Śląska) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268 między stacjami Świdnica Miasto i Lubawka i dalej do granicy z Czechami w rejonie miejscowości Královec. Aktualnie spółka CPK ocenia oferty w przetargu na wykonanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych dla tych dwóch nowych linii.
CPK
CPK
Rozpoczęcie robót budowlanych na Dolnym Śląsku planowane jest do końca 2023 roku, a ich zakończenie przewidziano na rok 2027. Obecnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i inne prace przygotowawcze.
Jednocześnie ma być budowana będzie linia kolejowa nr 86, która ma być dostosowana do dużych prędkości. Przebiegać będzie przez Wrocław - Czernicę Wrocławską - Kępno do Sieradza jako fragment szprychy nr 9, co ma umożliwić dojazd pociągiem z Wrocławia do Warszawy w około 2 godziny. Podróż z Wałbrzycha do Wrocławia według wyliczeń CPK ma trwać 40 minut.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
Pobieram...
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM