[Wrocław] Polskie TGV sunące z Wrocławia ''zamrożone'' do 2030 roku

[Wrocław] Polskie TGV sunące z Wrocławia ''zamrożone'' do 2030 roku

tuWroclaw.com
tuWroclaw.com
REKLAMA

Koleje Dużych Prędkości nie powstaną w naszym kraju do 2030 r. - decyzję ogłosił wczoraj Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Oznacza to, że przez najbliższe 20 lat na pewno nie pojedziemy z Wrocławia do Poznania, Łodzi i Warszawy superszybkimi pociągami.

Rozpoczęcie budowy linii ''Y'', którą polskie TGV miało jeździć z prędkością 350 km/h przewidywano na 2014 r. Teraz wiemy, że projekt odroczono do co najmniej 2030 r. Sławomir Nowak decyzję argumentował koniecznością przeprowadzenia wielkiej modernizacji polskiej kolei i istniejącej już sieci połączeń. Zdaniem ministra, właśnie do 2030 r. ma się ona zakończyć i dopiero wtedy przyjdzie czas na wizjonerskie projekty, takie jak Koleje Dużych Prędkości.

Projekt linii ''Y'' KDP miał pochłonąć od 20 do 28 mld złotych. Sławomir Nowak tłumaczy, że Polski na razie nie stać na taki wydatek, a priorytetem jest poprawa funkcjonowania normalnych pociągów. Przedsmakiem Kolei Dużych Prędkości ma być zmodernizowana Centralna Magistrala Kolejowa, na której pociągi będą mogły jeździć z prędkością powyżej 200 km/h. Przebudowa CMK ma się zakończyć za 2-3 lata.

Przypomnijmy, projekt Kolei Dużych Prędkości zamrożono akurat, gdy zakończył się pierwszy etap jego studium wykonalności. Konsorcjum polsko-hiszpańskie, które wygrało przetarg opiewający na 49 mln zł przygotowało trzy możliwe opcje przebiegu KDP przez Polskę.

Na początku października PKP wybrało wariant przebiegu linii ''Y'', wedle którego zaczynałaby się ona w okolicach stacji Warszawa Zachodnia i dalej biegłaby w stronę Ożarowa Mazowieckiego, w kierunku drogi S8. Potem odbijałaby od drogi A2 i omijałaby Skierniewice od strony północnej. W kierunku Łodzi linia skręcałaby w okolicach Strykowa.

Przez Łódź biegłaby tunelem, aż do stacji Łódź Kaliska. Dalej tory miałyby kierować się w kierunku Sieradza. Rozgałęzienie na Poznań i Wrocław miałoby znaleźć się za Nowymi Skalmierzycami. Linia poznańska prowadziłaby przez okolice Pleszewa, Jarocina, i dalej Środy Śląskiej. Pociągi miałyby wjeżdżać do miasta od strony południowo-wschodniej.

Między Nowymi Skalmierzycami a Wrocławiem linia mijałaby Ostrzeszów, Oleśnicę i Jelcz-Laskowice. Pociągi miałyby wjeżdżać do naszego miasta od strony południowej.

Przebieg linii ''Y'' w okolicach Wrocławia od początku budził wiele kontrowersji. Protestowali mieszkańcy podwrocławskich Wojnowic, którzy nie chcieli mieć pod oknami pociągów jeżdżących z prędkością 350 km/h. Podobne argumenty wysuwali też mieszkańcy Dziupliny, leżącej koło Jelcza-Laskowic.

Polskie TGV miało pędzić po Polsce tą trasą:








Autor: Tomek Matejuk
Tagi:

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

W Warszawie otwarto największe centrum rozwoju technologii chmury Google w Europie
Google otwarło we wtorek, 26 października w Warszawie nowe biuro, które ma być największym...
We Wrocławiu trwa budowa Alei Wielkiej Wyspy i mostu Wschodniego [FILM + ZDJĘCIA]
We Wrocławiu trwa budowa jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w historii stolicy Dolnego Śl...
Wrocław dostanie ponad 107 mln zł dofinansowania na przebudowę ul. Pomorskiej i rewitalizację Wzgórza Partyzantów
Gmina Wrocław w ramach pierwszej edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych – Polski Ład dl...
Już niebawem pojedziemy pełną szerokością trasy S3 na odcinku Lubin Północ - Polkowice Południe
Do końca bieżącego tygodnia udostępnimy kierowcom kolejnych 6 km drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin...
Trwa przebudowa stacji kolejowej Kraków Płaszów [ZDJĘCIA]
Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów na stacji Kraków Płaszów. Do kierowania ruc...
Nowy przystanek Boguszów-Gorce Dzikowiec w woj. dolnośląskim zwiększy dostęp do kolei
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę przystanku na trasie Boguszów-Gorce Wschód...
Niemiecki koncern Bayer zatrudni 400 specjalistów IT w Warszawie
Do 2022 roku niemiecki Bayer chce  zatrudnić 400 specjalistów w swoim warszawskim Digital Hubie...
Wrocław: Trwa rewitalizacja zabytkowego budynku farmacji na Starym Mieście. Powstanie w nim biurowiec [FILM + ZDJĘCIA]
Spółka Luni Sp. z o.o. rozpoczęła w sierpniu 2020 roku przebudowę budynku (wpisanego do gminnej ewid...
Wille Miejskie na Swojczycach – Działoszyńska od PROFIT Development
Wrocław to metropolia tętniąca życiem. Dobrzej jest jednak mieć tu swoje miejsce, w którym będzie mo...
W centrum Wrocławia powstaje 56-metrowy biurowiec MidPoint 71 [FILM + ZDJĘCIA]
W centrum Wrocławia, przy ulicy Powstańców Śląskich powstaje nowy biurowiec MidPoint 71. Budowa biur...