Trwa budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra. Rozpocznie się wiercenie tunelu źródło: GDDKiA

Trwa budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra. Rozpocznie się wiercenie tunelu

ZDJĘCIA
REKLAMA
W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. 
Powstaną również dwa, dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Powstaną także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.  
GDDKiA
GDDKiA
W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków usunięto prawie 190 tys. m3 humusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, a w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Wykonywane jest zabezpieczanie skarp na portalach przed rozpoczęciem tunelowania techniką górniczą.
GDDKiA
GDDKiA
W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 50% wycinki drzew i krzewów. Ponadto wykonano ok. 25 % planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. W celu realizacji tuneli, oprócz odhumusowania rejonu obiektów, rozpoczęło się przygotowanie budowy zaplecza pod ich budowę, dostawy specjalistycznego sprzętu i przygotowania dróg dojazdowych.
GDDKiA
GDDKiA

Pierwszy Jumbo Drill, który będzie drążył tunel w ciągu S3, jest już na Dolnym Śląsku

W zeszłym tygodniu na plac budowy została dostarczona pierwsza wiertnica tunelowa Jumbo Drill. Maszyna znajduje się obecnie na placu budowy przy portalu południowym i posłuży do zabezpieczenia skarp portali.
PORR
PORR
Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.
REKLAMA
Maszyna posiada najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w jak najbardziej efektywny sposób według założonego projektu.
PORR
PORR

Ciekawostki o Jumbo Drill

  • długość z ramionami ponad 15 m
  • wysokość 3,5 m
  • same ramiona ok. 8 m długości
  • waga z osprzętem ponad 35 ton
  • maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm
  • ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów
  • liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.
S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra
Droga będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:
-  tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.
- tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 r.

Przebieg S3 odcinek Bolków - Kamienna Góra i lokalizacja tunelu TS-26

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA